CITAT (Meriona @ 14-08-2009, 08:22)

Oj, nej så mycket har jag inte koll på, Pius skulle säkert kunna svara på detta gissar jag!
Men jag tror inte att det är så vanligt att du måste spara de du inte tycker om utifall att de muterar.

Jag får också trångt i vinter, ujuj vet inte hur det ska sluta..... Jag fick 3 nya bebisar igår. Fast jag har haft ihjäl ett par under sommaren så det jämnar väl ut sig.

Jag har äntligen lärt mig att man KAN kasta när man beskär och inte MÅSTE göra nya plantor av ALLT (men det gör fortfarande lite ont att kasta levande "varelser". Jag vänjer mig nog med smärtan om några år eller så).

Men jag tror att jag har en till som muterat. Min svärmor var mycket trädgårds/krukväxt-intresserad, men i takt med att hon blev äldre orkade hon inte så mycket så alla krukväxter tynade bort undan för undan. När hon dog var det enda jag lyckades rädda en pelargon som jag vårdat ömt, trots att jag tycker den är rätt gräslig faktiskt. Den har grön/vita lite kupiga blad och enkla blommor i en röd/orange nyans som är nästan självlysande. Det svider nästan i ögonen att titta på den! Finns liksom inte ett uns av den njutning andra pellisar kan skapa när man beskådar dem. Jag blir nästan ilsken av att titta på den. Trots detta har jag inte kunnat göra mig av med den (har t.o.m. tagit sticklingar så jag har ett par stycken "för säkerhets skull"),
eftersom den påminner om svärmor.
Men nu har jag sett att en har en gren med helt gröna blad och mycket speciellt ådringsmönster. Så då tänker jag att om jag gör en ny planta av den kanske den även får en annan färg på blommorna! Det vore ju suveränt, då kunde jag hedra svärmor med en blomma som jag inte mår dåligt av.

Aina ska mutationen heta!