CITAT (KarinSKARA @ 15-08-2009, 23:19)

Eftersom jag bara bor 3 mil från Varnhem, så tror jag nog deras vinter var lika svår, lång och kall som det var hos mig. MÅNGA vintrar sedan det var så länge kallt och nästan snöfritt.
Har då trädet stått i kruka ovan jord, under dessa förhållanden, är det ett MYCKET tåligt exemplar!!!
Kan varmt rekomendera ALLA, när ni har vägen åt detta hållet, besöka denna eminenta och välskötta plantskola med MYCKET humana priser. Stefan tar också hem allt som han får önskemål om, bara han kan få leverans.
Titta gärna in på en fika om det finns tid över, har lite att fresta med i trädgården av allahanda Buskar/Träd, Dagliljor, Hostor, Barrisar och allt mellan himmel och jord i varierat bladverk, som kan vara kul att titta på i växande tillstånd.
Karin //
ja jag har inte sagt nåt annat
vintern har nog varit hård men knappast kall

det var nog 10år sen sist det var en riktig kall vinter i sydsverige och mellansverige. men du har kanske lokalt haft det väldigt kallt i Skara det vet jag inte.
och det är nog också tur att ett Näsduksträd har klarat vintern i en kruka (i zon3), det är lite av ett spel att låta Näsduksträdet stå ute under vintern det står ju pengar på spel om det skulle dö ( 345kr är mycket att kasta i sjön). det är ju ändå en plantskola och pengar ska komma in.
dom flesta plantskolor tar in sina växter i kylrum eller gräver ner rotsystemet och krukan i marken sålänge under vintern, att låta dom stå ute i krukor utan skydd är bara oekonomiskt. jag vet inte hur den plantskolan där gör på vintern men jag har hört mycket bra från dom och säger inte emot det du skrev.
tyvärr gör många plantskolor så att dom låter växterna stå ute utan skydd i krukor som dom ska sälja, men det är som sagt inte bra för ekonomin att göra så.
Redigerat av flaxss: 16-08-2009, 00:10