CITAT (MariaS @ 16-08-2009, 10:19)

Stefan i VArnhem har stora fält där han ställer upp allt som är krukat, sen täcker han krukorna med barkmull. Jag köpte ett av näsduksträden själv där i våras, men jag väntade tills jag var säker på att det var liv i dem. Han hade inte mindre än fem träd till salu.
Däremot hade hans fikon, liksom många andras, lagt ner. Även tulpanträden såg ynkliga ut efter den kalla vintern.
När det gäller Skara med omnejd, var nog det största problemet i vintras, att det i stort sett var total avsaknad av skyddande snö. Skara brukar alltid ha ett snötäcke. Annars var nog inte temperaturerna extremt kalla för området.
jo att täcka med nåt gör man normalt och ev gräver ner dom annars kan man gå med stor förlust i ekonomin. men även om hans näsduksträd har överlevt en vinter med mycket tur i kruka så menas det ju inte att just den är en speciell härdigt material (kan vara det men inte säkert), har själv övervintrat Gingko i en liten kruka utan skydd ute på vintern som sedan nästa (-10c vinter) inte klarade sig i marken. har också övervintrat Japanskmispel i kruka ute, som frös ner denna vinter i marken. så det kan gå olika beroende hur vintern är och sommaren.
att ha ute fikon är faktiskt inte heller så smart, men alla har hand om dom olika på vintern. och har man inte plats att vinterförvara så för man ev rea ut det bättre att få hälften än inget. men alla tänker olika och det har ju inget att göra med kvalitén.
angående vintern så var det ju exakt det jag skrev. att den var inte kall men hård.
CITAT (Huggorm @ 16-08-2009, 10:30)

Men ändå kallare än de senaste vintrarna som varit extremt milda
jag hade bara -15c i trädgården och det tycker jag är milt, senaste vintrarna har det legat runt -17c -20c. 2003/2004 var det -24c. vintern innan den som var nu var det bara -10c och det är ju milt dock regnade och det och stormade igenom hela vintern.
Redigerat av flaxss: 16-08-2009, 12:00