CITAT (bollkrille @ 07-06-2004, 21:04)
Hej!
Det är inget problem att få valnöten att gro om den är 'frisk'. Min farsa som har ett stort valnötsträd (ger ca 300 nötter/år) har dragit upp många träd som nu är hyfsat stora.
Han brukar hjälpa nöten på traven genom att först torka den ordentligt i pannrummet och sedan kolla att den har något i sig. Har den det så pressar han in en tandpetare mellan skalhalvorna och sätter nöten ca 5cm ner i en kruka som sedan får gro inne på fönsterbrädet och sedan komma ut i skyddat läge. Det funkar mycket sämre om man inte glipar på skalet, risken är stor att din nöt inte klarar sig själv och har du bara en så...
Har ett av farsans träd i min trädgård, det är 6-7 år, ca 2m högt och jag når precis runt stammen med tummen och pekfingret nere vid backen. Växer så det knakar. Det har inte blommat ännu och jag vet att farsans träd blommade men fick ingen frukt förrän vi tog ner ett annat träd som skuggade. Sommarvädret spelar oxå in, smånötterna verkar vara väldigt känsliga.
Jag tycker att du skall testa att dra upp ditt eget träd om du orkar vänta på det. Själv drar jag upp Tulpanträd i år, har 10 små plantor i skrivande stund då det dyker upp ca en om dagen för tillfället så här tre månader efter sådd, och jag vet att det dröjer innan jag kan plantera ut dom eller ge bort dom men det är värt att vänta på!
Lycka till!!!
Christian
[QUOTE]
Tack Christian! Nu provar jag att så den, kanske bättre att ha den inne från början. Håller med om att det är spännande att dra upp egna träd. Satte frön från Kejsarträd i höstas men de har inte visat sig än. De har stått ute hela vintern. Men jag ger inte upp!
MVH