Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Louise Bugnet dog - varför?, Säg att min teori inte stämmer
          Paeonia Lactiflo...
          Inlägg 17-08-2009, 22:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 951

Hej,

Jag måste höra med er om en ros som jag planterat, eller rättare sagt fått hjälp med att plantera, på gräsplätten utanför min port. Detta gäller alltså inte på småländska höglandet där jag normalt odlar utan i Göteborg.

Fick i våras reda på att bostadsrättsföreningen tänkte plantera ölandstok coolgleam.gif för att hotta upp framsidan av huset. Som väl var lyckades jag stoppa dem i sista stund, när jag lovade att själv fixa de rosor jag ville ha utanför min port.

Jag köpte en Therese Bugnet och en Louise Bugnet. Tessan lever, hon har inte vuxit mycket men ser frisk ut, Lussan är tyvärr stendöd -cry-.gif.

Nu har jag sett några gånger att grannen låter sin hund kissa på Louise. Tror ni att det kan ha tagit död på henne? Hoppas inte. Jag har själv jycke, och tycker inte om att läxa upp andra hundägare. Jag kommer att köpa en ny Louise nu i höst, och funderar på om jag bör säga något till hundens matte.

Det hör till saken att jag varit borta från Göteborg nästan varje helg under våren/försommaren och sedan under min semester, så det är ingen som har skött om rosorna så vitt jag vet. Kanske dog rosen helt enkelt för att den inte fick tillräckligt med vatten i början? När jag sätter en ny i höst kommer den åtminstone inte att bli vanvårdad, för jag kommer att vara hemma och ha koll.

/Helen

P.S. Föreningen anlitar någon, ja inte trädgårdsmästare direkt, men en kille som dyker upp varje vår och snaggar allt han ser jämns med marken. Jag antar att jag bör försöka stoppa honom från att klippa ner Bugnetarna?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Paeonia Lactiflo...
          Inlägg 18-08-2009, 18:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 951

Måste fråga en sak till:

Mellan LB och TB står en annan ros, den fanns där redan när jag flyttade in och jag har ingen aning om vad det är för sort. Den klipps ner under nu-har-björken-musöron-perioden varje år, fast jag misstänker att den inte borde.

Den växer glatt upp på sommaren och brukar ganska snabbt se ut så här (ja, teckning var mitt sämsta ämne coolgleam.gif ):

Bifogad fil  dead_boring_rose.jpg ( 6.87k ) Antal nedladdningar: 58

Det måste vara en buskros (väl?) för den blir alltid minst 1.5 m hög. Funkar det att när som helst korta in de långa, slängiga grenarna? Skulle den växa lika fult, eller kanske ännu värre, om man undvek att klippa ner hela varje år?

Helst skulle jag vilja ersätta den med en till kanadensare, t.ex. Prairie Joy. Ni som har både PJ och TB, är PJ ljusare rosa? Tycker att det skulle vara snyggt med en vit, en ljusrosa och en mörkrosa wub.gif ...

Tack på förhand!

/Helen

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 01:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon