Har du gjort dina försök att odla kålrot på samma plats eller på olika platser? Hemligheten med att lyckas bra är (bland annat)att odla kålen på en plats där alla typer av kålväxter inte odlats på minst fyra-sex år. Jordloppan är ett problem. Slopa gärna ruccolasallad i din odling. Den är en loppmagntet i alla fall hos mig.
Om du bryter upp ett helt nytt grönsaksland där det kanske ändå bara är gräsmatta och blandar in häst eller kogödsel, kalkar lite och sedan sår tidigt på våren. Lägg på fiberduk. Kålrotsplantor tål lite frost.
Att förkultivera kålplantor och plantera ut anses hjälpa, men i praktiken: gud vad jobbigt!! Kålrotens frön är ju så små också. Något som också påstås hjälpa är att lägga finhackade örter med stark doft som ett litet täcke runt plantorna. Till exempel isop, malört, timjan, mynta mm, Detta ska kunna kollra bort loppor och även andra, som kål- och frostfjäril mm. Traditionellt odlas kål också tillsammans med ringblommor.
Jag tyckte kålrot var lättodlad när jag försökte, Just att de tål regn och rusk och snö, perfekt för svenskt klimat. Det här odlingsåret har nog inte varit det bästa. Ge inte upp!
|