CITAT (MariaS @ 22-08-2009, 18:27)

Jag kan nämna att jag i fem års tid övervintrat både jalapeno och paprika. Just på grund av att jag ett år hade för liten kruka, torkade jalapenon för mig. Vintern efter dog paprikan av näringsbrist. Alla springer inte med näringsflaskan och vattenkannan dagligen.
mycket konstigt tycker jag att en paprika dör av näringsbrist det måste ha varit något annat som dödat den. dagligen vattning av chili kommer döda den så jag har ingen aning om vad du fått det ifrån.
chili ska ha lite vatten under vintern om den övervintras svalt, ska du torka ihjäl en chili på vintern så för man sluta ge den vatten på minst en månad. och att vattna en gång i veckan tror jag dom flesta klarar av
däremot övervintrar man dom under bra extra ljus och värme så ska chili/ paprika ha mer fukt och näring och då kan man ockås plantera om den under sensommaren-hösten. men då är det ju mer att man försöker hålla igång den. ska den övervintras och gå in i vila så ska den inte ha näring och rötterna ska störas så lite som möjligt och man ska låta den torka upp innan man vattnar igen.
sedan KOMMER den klara av att omplanteras nu och sedan att man försöker få den in i vila. men den mår bättre av att inte bli störd bland rötterna och bleka vinterskott vill man inte ha! vilket den kan få annars, mjuk och långdragen vintertillväxt är också mycket känsligare för ohyra och bladlöss fullkomligt älskar sådan tillväxt.
Redigerat av flaxss: 22-08-2009, 17:43