Jag har inte stanwell, men håller med om att mme boll inte skulle vara mitt förstahandsval. Jag har den och Rose de Recht, och den senare är mycket finare i formen och blommorna håller bättre. Mme Boll har en tendens att kliba ihop här så jag får peta upp blommorna, och sen står dom inte lägne innan dom trillar pinn och ser skräpiga ut (blommorna). Det vackraste med Mme Boll är bladen. Dom har en rosa rand längs bladskaftet.

Även om man vill ha en tidstypisk rabatt kan man ha moderna rosor, men då välja de moderna som ser lite "ljuvligt romantiska" ut.
Men varför göra allt på en gång? Kanske göra lite i omgångar, då hinner du se lite hur plantorna utvecklar sig och hur det blir, vad du tycker mest om. Det kan nog också vara fint att blanda lite, det låter som det finns många rosor du gillar, då kan du ju ta dem alla
Thé gjorde ju ett långt "staket" av armeringsjärn, och planterade rosor mot, alla möjliga! Visst kanske kräver lite mera arbete och eftertanke, kanske bra idé att kika i Lars åke Gustavssons bok "buskrosor" Rosor för Nordiska trädgårdar. Men även en helt nybörjare på rosor kan ju läsa in sig på ämnet och lära sig, så gör jag, och jag tycker det är halva nöjet. Att få lära sig mer under resans gång.
Jag letade tex. halft ihjäl mig för att hitta Marie Bugnet eftersom jag sett att blomman är vackrare i formen än Louise Bugnet. Bara för att efter att planterat den upptäcka att den är SUPERTAGGIG och Louise Bugnet knappt har en tagg alls. Gissa vilken jag skulle valt i dag?
Men att ta några härdiga friska saker bland dem Kajsa rekommenderade är nog bra. När en del rosor är tråkiga eller man blir less dem är det skönt att ha "de gamla hederliga" att titta på och trösta sig med.
Redigerat av Ezereht: 23-08-2009, 12:40
Temptations come, as a general rule, when they are sought.
-Margaret Oliphant
--------------------
zon 5