Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur beskär jag min nyplanterade vindruvsplanta?
          Helene Blom
          Inlägg 23-08-2009, 13:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 25 672

Jag fick en vindruvsplanta i kruka i sommar som jag har planterat i skyddat läge vid söderväggen. Det är tre stjälkar som kommer upp ur jorden. Ska jag behålla alla tre och beskära dem enligt instruktionen som finns här på Odla.nu, eller ska jag ta bort två och bara behålla en? Någon som vet hur man ska göra?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MariaS
          Inlägg 23-08-2009, 16:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Det finns två sätt att beskära vin på.

1. Pincering. Man klipper av ett skott genom att först se var druvklasen sitter, sen räknar man två bladpar efter klasen och klipper mellan det andra och tredje bladparet. Man klipper altså bort övriga klasar på ett skott. De kommer inte att mogna i alla fall.

2. Vinterbeskärning. Görs mellan slutet av november till slutet av januari. Med denna beskärning gör man en radikal beskärning om man behöver klippa tillbaka plantan ordentligt. Då klipper man strax efter en stor knopp så långt ner på skottet man vågar.

Oftast räcker det med att man utför pinceringen. Vinterbeskärningen kan dock äventyra livet för druvan, då det finns viss risk för att starkt tillbakaklippta skott kan få frostskador och torka in under februari och mars. Vinterbeskär man senare än i slutet av januari, finns det risk att snittet inte torkat tillräckligt och druvan kommer att blöda riktigt ordentligt! Det formligen rinner ur snitten på vårkanten innan druvan börjar sätta blad igen.

Citera
          Helene Blom
          Inlägg 23-08-2009, 16:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 25 672

Tack för ditt svar. Jag tolkar det som att man ska vara försiktig med beskärningen. Än har den ju inte fått druvor, så då väntar jag med att beskära. :-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 22:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon