CITAT (balkonglady @ 23-08-2009, 19:12)

Hej!
Vad kan du rekomendera för slags jord att plantera den i? Jag har kört med vanlig blomjord blandat med hälften brunnen kogödning. Det har gått superbra så här lång. Har du något annat förslag på jord? Vad gödlsar du dina chilisar med? Vilket extra ljus är att föredra? Jag har en golvlampa med en lågenergilampa i. Duger den? Har du övervintrat chiliplanta med lyckat resultat? Blir det ännu mer frukter nästa år tror du?

Jag har en Capsicum chinense "Yellow Bumpy" som snart ska invintras för 4e året. Är de förvedade så brukar de klara invintringen bra. Chili mår inte dåligt av en viloperiod under vintern. Man får invintra dom successivt och minska på vattnet och näringen. Men ge gärna extraljus, en lågenergilampa duger. De tappar kanske några blad över vintern men bara de har några blad kvar som kan fotosyntetisera så får de tillräckligt med näring. Vissa säger att man bör ta bort ev kart och omogna frukter för de tar för mycket näring om de ska mogna inne. Jag planterar alltid om på våren då ny jord med näring brukar stimulera plantorna att börja växa. Det är ingen nytta med att få nya skott mitt i vintern inne för de blir ofta veka, taniga och får lätt ohyra för de får för lite ljus över vintern för att växa bra. Beskär man dom och planterar om på våren så får man ofta tidigare blomning och därmed längre odlingssässong. chili som är frösådd gror ofta långsamt och blommar sent första året.