Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med rosvalet
          flouee
          Inlägg 23-08-2009, 18:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Hej!
          Jag ska plantera några nya rosbuskar och har sållat bland alla fina sorter som finns. Nu tänkte jag höra om ni kan hjälpa mig med det slutgiltiga valet, jag tycker det är svårt att veta vad som passar ihop och hur stora de egentligen blir...

Först och främst ska jag ha två klätterrosor som ska växa uppför en vägg, i västerläge men ganska skuggigt. Här hade jag tänkt mig Flammentanz och New Dawn (eller ev Awakening). Vad tror ni om det? En utav dem kommer få det lite trängre, eftersom det är kanske 60-70 cm bred vägg mellan två dörrar - däröver är det dock fritt att sprida ut sig så gott den vill... Vilken passar bättre där?

Till andra planteringsstället söker jag två rosor som kan fungera som klätterros (eller stor busros?) upp på ett staket, som är ca 1.3m högt. Här får de gärna välla över åt alla håll och kanter. Söderläge men ganska blåsigt (anledningen till att staketet finns). Som en utav dessa vill jag gärna ha Etude... Det kommer att vara 6 meter mellan dessa två rosor, så de behöver inte matchas... Kanske Wasagaming som andra ros?

Det sista planteringstället är en ganska skyddad rabatt i västerläge. Den är dryga metern bred, och kanske 2-2.5 m lång. Här tänkte jag försöka klämma in tre stycken rosor crazy.gif (Har inte plats för så många fler rosor, så jag vill gärna ha lite olika sorter...) Jag skulle föredra ett ganska buskigt växtsätt, är inte så förtjust i när det bara kommer ett antal raka upprättväxande grenar... Det viktiga här är dock att de passar tillsammans, eftersom de kommer att stå bredvid varandra. Har blivit lite mer förtjust i Leonardo Da Vinci än de andra...

De rosor jag har tänkt mig är ett urval av dessa:
          Flammentanz
          New Dawn
          Etude
          Lion's Rose
          Leonardo Da Vinci
          Louise Bugnet
          Adele Prevost
          Rose de Resct
          Mme Boll
          Elmshorn
          Louise Odier
          Wasagaming
          Lilli Marleen

För övrigt är det en fördel om de är taggiga, eftersom jag inbillar mig att de går säkrare för rådjur och hjort då...

Vad tror ni? Vilka passar på vilka ställen? Är jag helt fel ute? Om så är fallet, har ni förslag på andra som kan passa bra (har kollat främst på blomvillighet- och tid, doft och rekommendationer)?

All hjälp mottages tacksamt!

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          AK i Sura
          Inlägg 23-08-2009, 20:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 137
          Medlem nr: 25 023

Egentligen är det så svårt att ens våga rekommendera rosor till någon annan. En ros som växer bra och är frisk hos mig kanske inte alls uppträder likadant hos någon annan.
          Mina erfarenheter av några av rosorna du räknat upp.
          Flammentanz har enorm växtkraft och blir JÄTTESTOR. Min stackars New Dawn får knappt se solens strålar för Flammentanzen breder verkligen ut sig. Flammentanz är ju inte remonterande men blommar i drygt en månad. Inga wowblommor och dessutom är de doftlösa men ändå vill inte jag vara utan min röda jätteros.
          Jag gillar Awaking bättre än New Dawn. Tycker att New Dawn är lite klen och rankig men den har som sagt inte de bästa förutsättningarna hos mig och jag vet att många andra älskar den rosen. Jag är ju däremot helt galet förtjust i min White New Dawn, som har kraftigare grenar och mer hållbara blommor.

Rose de Recht är buskig och hos mig ca 120 hög, blommar oavbrutet hela sommaren och doftar väldigt starkt (väl kryddig doft i min smak men man behöver ju inte stoppa näsan i blommorna).
          Louise Bugnet är en sagolik ros och jag gillar kontrasten med de röda knopparna mot de vita blommorna.
          Louise Odiér är en av mina favoriter trots att hon varje år drabbas av både bladrost och svartfläck. Blommar glatt ändå men man får stå ut med nakna grenar utan blad emellanåt.

Bifogad fil  0907flammenoclematobudd.jpg ( 178.97k ) Antal nedladdningar: 40

Flammentanz

Bifogad fil  090822louiseodiertrio.jpg ( 98.89k ) Antal nedladdningar: 49

Louise Odiér

Citera

Inlägg i den här tråden
          flouee   Hjälp med rosvalet   23-08-2009, 18:53
          flouee   Kom på att Little Gem, Westerland och Compassion o...   23-08-2009, 19:43
          flouee   Suck, hur jag än gör får jag inte ihop det. Inser ...   24-08-2009, 18:31
          Ezereht   Jag tycker nog en rabatt med enbart rosa rososr i ...   24-08-2009, 19:23
          mino   Blir inte Louise Bugnet bra mycket högre än de and...   24-08-2009, 19:30
          Stiffe   Buskrosor med relativt likartat utseende och växts...   24-08-2009, 21:18
          flouee   Det här är precis den hjälp jag behöver! Det ä...   24-08-2009, 21:27
          Stiffe   Nej, det tycker inte jag (såklart) :crazy: , men d...   24-08-2009, 21:56
          Ezereht   Vad fin Ispahan var Stiffe:) Jag tror att Mme bol...   25-08-2009, 01:44
          Thé   Leonardo tycker jag har en lite märklig färg, lite...   25-08-2009, 08:39
          mino   Ett annat sätt att välja kan ju vara att kombinera...   25-08-2009, 08:52
          flouee   Åh, jag gjorde "misstaget" att kolla i K...   26-08-2009, 15:56
          AK i Sura   Åh, jag gjorde "misstaget" att kolla i K...   26-08-2009, 21:00
          Christina i Taxinge~   En del Austinrosor är faktiskt snarlika varandra i...   26-08-2009, 21:02
          Ezereht   Kanske Leander?   26-08-2009, 16:29
          flouee   Kanske Leander? Hmm, den verkar bli lite stor... ...   26-08-2009, 20:55
          flouee   :D Tack för all hjälp! Vad tror ni om Golden ...   26-08-2009, 21:30
          Thé   James Galway ska vara ganska kraftigväxande, jag p...   27-08-2009, 07:25

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 00:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon