Full version: Hjälp med rosvalet
flouee
Hej!
Jag ska plantera några nya rosbuskar och har sållat bland alla fina sorter som finns. Nu tänkte jag höra om ni kan hjälpa mig med det slutgiltiga valet, jag tycker det är svårt att veta vad som passar ihop och hur stora de egentligen blir...

Först och främst ska jag ha två klätterrosor som ska växa uppför en vägg, i västerläge men ganska skuggigt. Här hade jag tänkt mig Flammentanz och New Dawn (eller ev Awakening). Vad tror ni om det? En utav dem kommer få det lite trängre, eftersom det är kanske 60-70 cm bred vägg mellan två dörrar - däröver är det dock fritt att sprida ut sig så gott den vill... Vilken passar bättre där?

Till andra planteringsstället söker jag två rosor som kan fungera som klätterros (eller stor busros?) upp på ett staket, som är ca 1.3m högt. Här får de gärna välla över åt alla håll och kanter. Söderläge men ganska blåsigt (anledningen till att staketet finns). Som en utav dessa vill jag gärna ha Etude... Det kommer att vara 6 meter mellan dessa två rosor, så de behöver inte matchas... Kanske Wasagaming som andra ros?

Det sista planteringstället är en ganska skyddad rabatt i västerläge. Den är dryga metern bred, och kanske 2-2.5 m lång. Här tänkte jag försöka klämma in tre stycken rosor crazy.gif (Har inte plats för så många fler rosor, så jag vill gärna ha lite olika sorter...) Jag skulle föredra ett ganska buskigt växtsätt, är inte så förtjust i när det bara kommer ett antal raka upprättväxande grenar... Det viktiga här är dock att de passar tillsammans, eftersom de kommer att stå bredvid varandra. Har blivit lite mer förtjust i Leonardo Da Vinci än de andra...

De rosor jag har tänkt mig är ett urval av dessa:
Flammentanz
New Dawn
Etude
Lion's Rose
Leonardo Da Vinci
Louise Bugnet
Adele Prevost
Rose de Resct
Mme Boll
Elmshorn
Louise Odier
Wasagaming
Lilli Marleen

För övrigt är det en fördel om de är taggiga, eftersom jag inbillar mig att de går säkrare för rådjur och hjort då...

Vad tror ni? Vilka passar på vilka ställen? Är jag helt fel ute? Om så är fallet, har ni förslag på andra som kan passa bra (har kollat främst på blomvillighet- och tid, doft och rekommendationer)?

All hjälp mottages tacksamt!
flouee
Kom på att Little Gem, Westerland och Compassion också går bra... crazy.gif Det finns alldeles för många och alldeles för få platser... blink.gif
AK i Sura
Egentligen är det så svårt att ens våga rekommendera rosor till någon annan. En ros som växer bra och är frisk hos mig kanske inte alls uppträder likadant hos någon annan.
Mina erfarenheter av några av rosorna du räknat upp.
Flammentanz har enorm växtkraft och blir JÄTTESTOR. Min stackars New Dawn får knappt se solens strålar för Flammentanzen breder verkligen ut sig. Flammentanz är ju inte remonterande men blommar i drygt en månad. Inga wowblommor och dessutom är de doftlösa men ändå vill inte jag vara utan min röda jätteros.
Jag gillar Awaking bättre än New Dawn. Tycker att New Dawn är lite klen och rankig men den har som sagt inte de bästa förutsättningarna hos mig och jag vet att många andra älskar den rosen. Jag är ju däremot helt galet förtjust i min White New Dawn, som har kraftigare grenar och mer hållbara blommor.

Rose de Recht är buskig och hos mig ca 120 hög, blommar oavbrutet hela sommaren och doftar väldigt starkt (väl kryddig doft i min smak men man behöver ju inte stoppa näsan i blommorna).
Louise Bugnet är en sagolik ros och jag gillar kontrasten med de röda knopparna mot de vita blommorna.
Louise Odiér är en av mina favoriter trots att hon varje år drabbas av både bladrost och svartfläck. Blommar glatt ändå men man får stå ut med nakna grenar utan blad emellanåt.

[attachment=40911:0907flam...matobudd.jpg]
Flammentanz

[attachment=40912:090822lo...diertrio.jpg]
Louise Odiér

flouee
Suck, hur jag än gör får jag inte ihop det. Inser att jag helt enkelt behöver mer plats blink.gif

White New Dawn verkar trevlig - ska titta närmaree på den!

Ett par följdfrågor:
1. Blir det tråkigt med en rabatt med enbart rosa rosor? Ett alternativ är t ex Leonardo, Louise Bugnet samt Lion´s Rose - blir det en konstig färgkombination?

2. Finns det några utav de här sorterna jag funderat på som är mer vindtåliga än andra? Hur pass mkt vind tål en ros i normala fall?

Jag hittade även Riberhus - någon som vet något om den? Elina?
Ezereht
Jag tycker nog en rabatt med enbart rosa rososr i en färg är lite tråkig. Men med lite olika rosa toner eller liten aning vitt är roligare. Men smaken är ju så olika.

Tänk också på växtsättet. Leonardo är en liten rabattros men med maffiga blommor, Louise en väldigt stor buskros och Lions rose en liten rabattros med sirligare blommor än Leonardo.
mino
Blir inte Louise Bugnet bra mycket högre än de andra två? Men det kanske inte spelar nån roll?

Jag tycker att det är finast med kombinationer av färger som lyfter fram varandra. Tex en mörkröd ros som Tuscany Superb (eller Rose de Rescht som du nämnde men den är inte lika mörk), nåt rosa och nåt vitt. Eller så kan gult, rött och vitt vara en fin kombination. Jag har satt en kombination av lila, gult och vitt som jag är väldigt förtjust i. Jag skulle gärna vilja testa Lady Emma Hamilton, en orange ros som ser otroligt läcker ut, säkert jättefin mot rött och vitt. Men det är klart att det är mycket som ska klaffa för att det ska bli fint ihop, att de växer ungefär lika starkt och blommar delvis samtidigt etc...

Eh, vet inte om jag egentligen var till nån hjälp...
Stiffe
Buskrosor med relativt likartat utseende och växtsätt som skulle funka kanonbra yes.gif ihop i din buskrabatt är:
Adele Prevost
Rose de Resct
Mme Boll
/S
flouee
Det här är precis den hjälp jag behöver! Det är så svårt att veta hur stora de blir... Och hur färgerna faktiskt är, fotografier gör dem ju inte alltid rättvisa...

Så inte Louise Bugnet tillsammans med Leonardo och Lion's Rose... Blir Mme Boll för lik Leonardo i färg? Kanske Elina istället för Lion's Rose?
Lilli Marleen - Leonardo - Elina?
Rose de Recht - Leonardo - ?

Äh, det här är ju jättesvårt... crying.gif Det bästa är kanske att ta med listan på de jag tycker är fina, åka till plantskolan och välja på plats?

CITAT (Stiffe @ 24-08-2009, 22:18) *
Buskrosor med relativt likartat utseende och växtsätt som skulle funka kanonbra yes.gif ihop i din buskrabatt är:
Adele Prevost
Rose de Resct
Mme Boll
/S

Tack för förslaget! Du tror inte det blir alldeles för rosa? Blev lite påverkad av de andra svaren här i tråden... wink.gif Kanske någon vit eller gul eller röd som bryter av?
Stiffe
Nej, det tycker inte jag (såklart) crazy.gif , men döm själv.

Del av baksidesrabatt.

[attachment=40977:Baksida_...h_ger_21.JPG]

Från vä t hö:
Conditorum
Hippolyte
Tuscany Superb
Officinalis
Rose de Recht
Kazanlik
Ispahan

/S
Ezereht
Vad fin Ispahan var Stiffe:)

Jag tror att Mme boll är lite ljusare rosa än Leonardo och en "fluffigare" blomma. Om du kollar i Kajsas album har hon bilder på Leonardo. De kan nog vara fina i närheten av varandra. Det var nog mest Louise som jag tänker mig blir rätt stor i jämförelse.
Thé
Leonardo tycker jag har en lite märklig färg, lite åt lax-hållet, så den är inte alls som Mme Boll.
mino
Ett annat sätt att välja kan ju vara att kombinera rosor så att det alltid finns nåt som blommar från maj till hösten. Och dessutom peta ner några lökar så rabatten blommar ännu tidigare. smile.gif
flouee
Åh, jag gjorde "misstaget" att kolla i Kajsas fotoalbum, och nu har jag svängt helt... Varför inte ha tre austinrosor i rabatten? wub.gif T ex Leander, Crocus Rose, Crown Princess Margareta, Golden Celebration, Grace, Heritage, Mary Rose, The Pilgrim... De flesta verkar ju ha ganska mjuka färger, borde väl se bra ut ihop? Tex en vitaprikos, en vitrosa och med lite mer färg? Har ni några förslag? smile.gif

Vad tror ni det är för ros förutom Golden Celebration i denna bild?
Ezereht
Kanske Leander?
flouee
CITAT (Ezereht @ 26-08-2009, 17:29) *
Kanske Leander?

Hmm, den verkar bli lite stor... Det finns inte någon annan Austinros som blir runt 1-1.5m i samma färg? Leander - blommar den hela sommaren? Lite olika bud på internet verkar det som smile.gif
AK i Sura
CITAT (flouee @ 26-08-2009, 16:56) *
Åh, jag gjorde "misstaget" att kolla i Kajsas fotoalbum, och nu har jag svängt helt... Varför inte ha tre austinrosor i rabatten? wub.gif T ex Leander, Crocus Rose, Crown Princess Margareta, Golden Celebration, Grace, Heritage, Mary Rose, The Pilgrim... De flesta verkar ju ha ganska mjuka färger, borde väl se bra ut ihop? Tex en vitaprikos, en vitrosa och med lite mer färg? Har ni några förslag? smile.gif

Vad tror ni det är för ros förutom Golden Celebration i denna bild?

Hi hi vad skönt det är med andra rostokar som gör precis som mig. jag hinner också ändra mig massor av gånger innan jag bestämt mig. Jag har faktiskt en rabatt med The Pilgrim och Grace (Austin båda) och tillsammans med dem en Louise Odiér, det är som en karamell tillsammans.
En del Austinrosor är faktiskt snarlika varandra i färg och for, det konstaterade Christina och jag när vi var på Löta. Det är faktiskt lätt att tex. blanda ihop Leander med Abraham Darby, även om Lenader har något mindre blommor och ett mer upprätt växtsätt, men ser man dem en och en i kruka så är det inte helt lätt att skilja dem åt.
PS! En Austinrabatt kommer att ge dig en doftupplevelse!

Christina i Taxinge~
CITAT (AK i Sura @ 26-08-2009, 22:00) *
En del Austinrosor är faktiskt snarlika varandra i färg och for, det konstaterade Christina och jag när vi var på Löta. Det är faktiskt lätt att tex. blanda ihop Leander med Abraham Darby, även om Lenader har något mindre blommor och ett mer upprätt växtsätt, men ser man dem en och en i kruka så är det inte helt lätt att skilja dem åt.
PS! En Austinrabatt kommer att ge dig en doftupplevelse!

Även 'Charles Austin' liknar de andra Austinrosorna - kanske den som är på bilden?
flouee
biggrin.gif Tack för all hjälp!
Vad tror ni om
Golden Celebration
+
Leander eller Grace eller Abraham Darby
+
Mary Rose eller James Galway eller Eglantyne?

wub.gif
Kan man hålla Leander lite mindre och buskig, klippa ner hårt på våren kanske?
Thé
James Galway ska vara ganska kraftigväxande, jag planterade min i höstas och den har inte hunnit så långt än. Däremot är den helt frisk, så jag kan verkligen rekommendera den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon