CITAT (Fny @ 24-08-2009, 14:47)

jag fick knölarna i present i våras och jag stoppade ner dem i marken mer eller mindre direkt... när de kommer från butik så har de väl fått vintervila? Jag förstår nog inte riktigt vad du menar annars...
det beror på vilken odlare som har odlat dom, en del ger dom vintervila och då får du blommande ex detta år, andra ger dom inte vintervila utan försöker få så mycket knölar som möjligt och säljer och då blommor dom inte detta år förens dom får en viloperiod (sval och torr vintervila).
när du tar upp dom inför hösten (om du nu inte har en härdig sort/art då lämnar du kvar dom) annars tas dom upp. men då lägger du knölarna torrt och svalt övervintern så att dom vill blomma nästa år, har du kvar dom i kruka (inte planterar dom) så får dom det varmare och dom blommar snabbare på sommaren. likaså om du tar fram dom från vintervilan redan i feb-mars och planterar om dom i ny jord i ny kruka och placerar dom inne i ett varmt och soligt fönster (eller växthus) så kan du få blomning redan i slutet av juni- början av juli.