Det har visserligen nämnts en del om vad som åstadkommer kraftiga kompakta plantor, men jag tänkte förtydliga det hela. Mycket ljus, något svalare temp (ca 15-20) och lagom lite vatten leder till en kompakt planta. Varför? Är det för lite ljus sträcker plantorna på sig och blir bleka, något som kallas etiolering. Höga temperaturer påskyndar tillväxtprocessen, vilket leder till en lösare planta (det är därför dagens krukväxter och dyl. har lite sämre kvalitet - de är hårt drivna). Vatten gör så plantan sträcker på sig - mycket vatten ger en lång planta, för lite ger en vissen-nära-döden-planta. Lagom är bäst, MEN att låta jorden torka upp ordentligt emellan gör att plantan inte blir så ranglig. Slutligen har förstås näringen stor betydelse också för plantornas tillväxt, men det visste du säkert redan!
Inte för att det här har med sådden att göra, men jag noterade att bild 28 "ogräs" i ditt album snarare ser ut som vårkrage (Doronicum). Kort sagt en vanlig perenn. 32 är eventuellt en Filipendula (älggräs) och 33 ser ut som mahonia. 38 är fänrikshjärta och 41-42 som du har satt lilja på tycker jag är poetnarciss. 53 är hjärtbergenia.