Hej Cilla,
Jag tar mig friheten att svara på några av dina frågor eftersom jag mailar mycket med Andreas plus att jag delar hans intresse (och ditt

).
Den stora han har är en T. Fortunei. Det blir första vintern för den, men han kommer garanterat att vintertäcka den. Rent almänt vet jag att man förespråkar lätt, genomsläpplig jord till dessa palmer och man bör inte gödsla dem första ett till två åren efter plantering. Detta för att de ska kunna bilda ett ordentligt rotsystem. Rötterna, som är ytliga, täcks på vintern med löv eller annat som värmer. Försök se till att det inte blir för fuktigt intill stammen bara. När det blir under 7 minus brukar jag svepa en filt om stammen och blir det ännu kallare och/eller kalla vindar så sveper jag in bladen i några varv fiberduk. OBS! Ta bort fiberduken när det blir milt eller regn!!! Annars kan det uppstå mögelskador vilket kan leda till röta som i sin tur kan döda palmen. Jag har själv råkat ut för det med min första palm. Den andra gick bättre

.
Åldern och storleken på palmen är också av betydelse. Ju större och äldre palmen är, desto större chans att klara vintern.
Skydd från kalla vindar lär vara viktigare än mycket sol.
Det finns en sort som heter Trachycarpus Wagnerianus som har lite styvare och kortare blad, vilket gör att den anses lite tåligare mot kalla vindar än T. Fortunei.
Jag har övervintrat en T. Fortunei (som egentilgen är tre i olika storlekar, men de kom i samma hink), och den fick endast lite fula blad ytterst. I övrigt mår den prima, i synnerhet den som har mellanstorlek.
Skriv gärna och berätta om hur det går för dig.
Mvh
Pelle