Full version: Palmer i Sverige
Cilla
Jag har blivit intresserad av Andreas i Uppsalas palmodlingar. Kan du Andreas och ni andra som kan något informera oss nybörjare på palmfronten?

Vilka sorter kan man ha i Sveriges olika zoner?
Vilka jord- och övriga förhållanden vill de ha?
Var får man tag på frö, plantor mm?
andreas i uppsala
En bra nybörjar sida är denna som så många redan känner till, och underskattar
Cilla
TACK! Nu har jag skummat palmsidan, ska gå vidare med länkarna när jag hinner. Funderar på en palm, kanske två, på ett ställe där jag kan skapa zon 2-klimat intill husvägg. Skulle också kunna värma jorden där med elslinga om det krävs. En högre och en lägre kanske.

Nu blir det många frågor... Är det en Trachycarpus fortunei du har, den stora? Vintertäcker du den? Hur har du förberett växtbäddarna, dvs jorden? Gödslingsvattnar du? Var har du köpt dem, vilka har du frösått? Det verkar på texterna som att överordiska delarna vintertäcks mer än rotsystemet - tål plantan mer tjäle än luftfrost tror du? Hur ser rotsystemet ut - kan en djup men smal jordbädd fungera?
pelleme
Hej Cilla,
Jag tar mig friheten att svara på några av dina frågor eftersom jag mailar mycket med Andreas plus att jag delar hans intresse (och ditt smile.gif).

Den stora han har är en T. Fortunei. Det blir första vintern för den, men han kommer garanterat att vintertäcka den. Rent almänt vet jag att man förespråkar lätt, genomsläpplig jord till dessa palmer och man bör inte gödsla dem första ett till två åren efter plantering. Detta för att de ska kunna bilda ett ordentligt rotsystem. Rötterna, som är ytliga, täcks på vintern med löv eller annat som värmer. Försök se till att det inte blir för fuktigt intill stammen bara. När det blir under 7 minus brukar jag svepa en filt om stammen och blir det ännu kallare och/eller kalla vindar så sveper jag in bladen i några varv fiberduk. OBS! Ta bort fiberduken när det blir milt eller regn!!! Annars kan det uppstå mögelskador vilket kan leda till röta som i sin tur kan döda palmen. Jag har själv råkat ut för det med min första palm. Den andra gick bättre smile.gif.

Åldern och storleken på palmen är också av betydelse. Ju större och äldre palmen är, desto större chans att klara vintern.

Skydd från kalla vindar lär vara viktigare än mycket sol.

Det finns en sort som heter Trachycarpus Wagnerianus som har lite styvare och kortare blad, vilket gör att den anses lite tåligare mot kalla vindar än T. Fortunei.

Jag har övervintrat en T. Fortunei (som egentilgen är tre i olika storlekar, men de kom i samma hink), och den fick endast lite fula blad ytterst. I övrigt mår den prima, i synnerhet den som har mellanstorlek.

Skriv gärna och berätta om hur det går för dig.
Mvh
Pelle
Cilla
Hej och TACK Pelle!

Lätt, genomsläpplig jord är inte svårt att åstadkomma men vindskydd är det värre med där jag helst vill placera den. Jag ska läsa vidare och fundera över vilken palm jag ska satsa på, var jag bäst kan placera den och var jag sedan ska få tag i planta eller frö.

Hur många blad bildas årligen på en planta i zon 2-klimat tror du? Om några av de äldre bladen fryser ned, klarar palmen att återskapa så många att den överlever?

Trachycarpus Wagnerianus var en vacker och trevlig palm. Tack för tipset!

andreas i uppsala
i ett varmt och stabilt zon II klimat kan det bli på en i min storlke runt 10-15 blad årligen. Ju yngre de är desto mindre blad årligen. På en stor palm kan stammen växa 30 cm årligen och en palm med en stamm över 70 cm blommar också årligen. Min lär inte blomma i år men nästa. den har redan blomar förut, vilket man ser på resterna i stammen.

T.W är en mycket fin palm. Den blir inte lika stor men har styvare och kortare blad(60cm). Den växer också något långsammare än fortunei. trachycarpuspalmer trivs visst i lerjord. Robert Stenberh har sina i lerjord och de trivs, men det är ändå bäst med sandjord ller vanlig sandblandad jord. I lerjord får de lätt röta, vilket min stora fick. men terachycarpus palmer är riktiga fighters. De kan förlora alla bladen men ändå se precis lika dan ut som förra sommaren. Det är en plus med trachycarpus.

härdigheten för vuxna trachys är listad till 17-19 minus, men trachycarpus bulgaria har överlevt -28 vid flera tillfällen. Det är förmodligen den bästa sorten för oss, trots att den förmodligen inte kommercatt visa sig lika härdig här. Jag håller just nu på att intruducera dessa i min trädgård. Tuvärr blir jag tvungen att skicka ett par till ö-vik i utbyte mot deras frilandsfikon. Jag kan redan nu säga att de ser mycket härdigare ut än de vanligare. Bladen som kommer fram är styva och raka(biler kommer)
Tyvärr har jag misslyckats lite med dem. jag glömde dem uppe och ett stort antal av de polar palmer som grott har fått börja om från början, om ens det. hur som heslt har jag ändå fått upp ett tiotal och sen kan jag alltid kontakta Kiril igen och be om nya.

Som Per skrver så ska min(a) skyddas rejält, skulle jag skita i det skulle nog alla bladen ryka, om det inte blev en mild vinter på 10-15 som min(tänker tillbaka på 1991 då mini var -11). jag ska även lägga in värmeslingor för att vara på den säkra sidan.

Totalt har jag tre tracycarpus fortunei på friland.En som är över 3 meter, och två på 70-120cm och en i kruka som är 130 cm hög.

Har du några frågor så är det bara att kontakta oss. Jag lovar tillsammans kan vi det mesta inom palmvärlden. Annars har vi goda vänner vi kan fråga.

Jag har just uppdaterat mina album, så var så god och njut:P

Lycka till

Cilla
Ser ut att ha shoppats en hel del i år Andreas. Kul att se bilderna, ger bra tips om hur man kan undvika röta mm också. Ser att både du och Pelle byger mycket med sten och grus - det gör jag också med värmekrävande växter.

Jag ska börja med att sätta två fikon på de ställen jag tänker mig ha en eller ett par palmer och se om de klarar vintern och vårvintern här. Om de gör det kommer jag att göra djupdykningar i palmernas liv. Jag kan inte säga att jag riktigt förstår mig på dem.

Är de anatomiskt uppbyggda som nordiska träd med bark, sildel, kambium, splintved med märgstrålar? Behöver de mykorriza vid röttena och hur löser de behovet av mullmaterial när de fäller så få blad men ändå växer så snabbt i sina ursprungsmiljöer? Vilka svenska insekter och andra djur gillar att angripa palmer?

Om fikonen inte klarar sig ute här kommer minst en palm in i min vinterträdgård iallafall. När jag nu får tid att bygga den.
wolkenkrabber
hoppas det går bra för dig cilla, ja ska nog testa på, men det blir nog främst att ha inne på vintern ute på sommaren för mig eller nått sådant
andreas i uppsala
Jag shoppade faktiskt nästan allt 2003, men nu går jag snart om det.

jJag är inte särskilt insatt i hur de är uppbyggda, har nämligen aldrig tagit del av sådan information. Det finns två lager enlig min syn på det och det är håret(fibrer) och själva stammen. Håret är avtagbart. Det går att skala av den men då mister den troligtvis några grader i härdighet.Då blir den mer lik cocos palm

Vad är det för fikon du ska ha? Är det vanliga bornholmsfikon kommer de troligtvis att frysa ner till marken så vida du inte skyddar dem. Vissa fikonsorter klarar sig ända uppe i norrland, medan andra knappt klarar sig i södra skåne.
Cilla
Jag har inte odlat fikon förut, du får gärna berätta om de olika sorterna Andreas. Vilka klarar zon 6-7-klimat? Jag trodde Bornholmsfikonet var det mest härdiga.

Ska ta reda på hur palmer ser ut och lever anatomiskt. En sak kan du hjälpa mig att observera: Hur ser det ut på stammen där bladen fallit? Finns där motsvarighet till grenkragar som övervallar?

Meddelar dig hur och var näringstransport, energilagring, tillväxtdelar etc fungerar när jag läst på lite mer. Det har man nytta av när man ska hitta på sätt att övervintra dem utomhus.
andreas i uppsala
Tillväxtdelen sitter i den övre delen någon decimeter nedanför bladen. Det är väldigt viktigt att tillväxtdelen överlever för annars ligger man illa till.Bladen kan i värsta fall få dö med inte tillväxdelen för då är det inte kul.

Bladen faller inte. När de är runt 3 år dör de men de faller inte, istället hänger de ner som ett skägg. Vi klipper bort sådana, men det beror på om man tycket det är snyggt eller inte.

Här är lite värde full info från Robert. Hoppas det hjälper dig lite.

Jag har hållit på i över ett år med att just hitta innfo om hur trachys ser ut innuti. Hittills har jag bara hittat bilder, men ingen knivskarp och tillräckligt bra info.

Fikonen jag pratar om växer på friland i ö-vik. De är från Balkans snöiga berg. De har i år inte frusigt ner något. Senare i sommar ska jag få några rotade sticklingar från den smile.gif . Den bore vara så gott som helhärdig här, men ö-vik är väldigt milt för sitt läge. De har platan,frilandshibiscus,äkta valnöt,persika,kiwi,vin,fikon och snart även musa basjoo på friland(efter tips från mig)

Det finns många och mycket avancerade sätt att övervintra dem på. de kräver mycket planering.Man måste tänka på allt, verkligen allt.cooltropics Som tur är så finns cooltropics som hjälper en på vägen. Jag har själv konstruerat ett eget sätt. Jag förlitar mig mycket på snöns sätt att andas och isolerande effekt.

Det är inte precis som att man inte är förberedd. över ett års av planering ligger bakom mitt.Annars hade jag aldrig ens försökt om jag inte ha infon och vetskapen om palmen och det hade ingen heller. Lycka till Cilla och läs och lär dig så mycket som möjligt. Gå till webshots och få insperation.

andreas
Cilla
Tack Andreas, bra länkar. Jag kommer att bli mycket frågvis i planeringen för palmeriet här, men ska också dela med mig m t ex anatomisk info när jag hittar.
andreas i uppsala
Lycka till med palmerna. Har du bestämt vilken/vilka palmer du ska ha?
Mocca
Jaha, så har man nu fastnat för att skaffa en palm också wub.gif
Var ska det sluta??? Grannarna tycker redan jag är en konstig kuf och det blir ju inte bättre wink.gif

Letat efter plantor på nätet och hittade denna sidan, som säljer frön http://www.rarepalmseeds.com/index2.shtml. Har du någon erfarenhet av det Andreas att dra upp från frö? Eller är det bättre att satsa på en planta?

En annan sak jag funderat på....skulle det vara ok att bygga en vägg (tre sidor) av halm och lägga ett plasttak över för vintern?
Mocca
Mer godis biggrin.gif http://www.drakenius.se/palmer.asp
andreas i uppsala
Visst har jag erfarenhet av att dra upp palmer från från. Jag har dragit upp trachycarpus fortunei,t bulgaria, t wagnerianus, t takil, t latisectus, nannorrhops,sabal minor och några till. Vissa palmfrön gror under en månad medan vissa som tex rhapidophyllum gror på ett år.

Du behöver knappt skydda tracycarpus palmer vintertid, berorende var i skåne du bor Lite granris och en filt under de kallaste nätterna är inte fel. I Falsterbo/skanör används väderkvarnspalmer som park/gatuträd.

Just nu blommar den största palmen i botanisk have i Köpenhamn. den är cirka 3-4-5 meter hög nu. De kan växa 30 cm stamm per år och 10-20 nya blad per sommar om inte mer! fast det beror på hur stora de är.

Kul att fler börjar testa, vilket betyder att vi har lyckats. smile.gif
Mocca
Att ni har lyckats är väl det minsta man kan säga biggrin.gif biggrin.gif

Då kanske du t o m säljer planter? Jag skulle hemskt gärna vilja ha en liten Trachycarpus Wagnerianus till att börja med.
andreas i uppsala
nja, jag har inte tillräckligt med växter för att kuna sälja eller liknande, förutom en massa w.filifera som nu står utplanterade i rabatten pg.a platsbrist. De är inte vanliga filiferas utan några av de härdigaste filiferorna som finns. Lite experiment vid sidan om.

Wagnerianus har jag bara en av justnu. Resten har Kiril Donov fått. Den är än så länge mycket liten och växer mycket långsamt, dock inte lika långsam som sabal minor är just nu, trots 30-40 grader och mycket starkt ljus.
andreas i uppsala
P
Mocca
Idag blev jag ledsen. Ringde till Paletten i Malmö, de har en massa tropiska växter. Ägaren till denna sa att Wagnerianus (och ingen annan palm heller för den delen) kan stå ute över vintern. "Är du dum nog att plantera en palm ute över vintern, så säljer vi den inte till dej" sa han. mad.gif Då berätta jag om att du har haft dina ute över vintern och bor dessutom i Uppsala. Då sa han att det klarar de inte utan kanske på sin höjd två vintrar sen dör de sad.gif

Hur länge har du haft dina palmer?
Cilla
CITAT (andreas i uppsala @ 10-06-2004, 13:14)
Lycka till med palmerna. Har du bestämt vilken/vilka palmer du ska ha?

Nej långt ifrån, jag ska gå den långa vägen och förstå mig på dem anatomiskt först, samt plantera fikon för att se om jag kan åstadkomma rätt klimat utomhus. Serdan bestämmer jag mig för vilken eller vilka palmer jag ska ha.

Misslyckas jag med fikonen kommer jag att plangtera en palm i backen i kommande vinterträdgården. Taket kommer att vara av den sorten som kommer att kunna öppnas för trädkronor, och tätas runt stammarna på vintern. Ingen vinterträdgård utan möjlighet att ha höga träd i dem, tänker jag.

Mocca - det finns säkert olika erfarenheter av utomhuspalmer i Sverige. Kolla in de länkar som Andreas tipsat om, särskilt Roberts var bra.
andreas i uppsala
Ja, skåningar är ena riktiga pessimister. Det killen inte verkar veta är att velling kommun redan har haft två stora väderkvarnspalmer på friland i flera år. De klarar sig utmärkt. Mina palmer skyddar jag så det är inga problem. Skulle jag inte skydda dem skulle de små nog dö om det inte kom någon snö och den stora skulle kanske dö efter några vintrar, men nu skyddar jag dem, så det är inga problem med härdigheten här uppe tongue.gif

Du kan hälsa honom att jag även har hybridkorkek,camellia,fikon,gunnera,hibiscus,banan, bambu,afrikas blå lilja(som alldeles snart börjar blomma), japanskt blodgräs,kaktus,citrus,rosmarin,aprikos,yucca m.m, och snart även eucalyptus,silkesträd,citrus,ännu mer härdigare fikon(örnsköldsvik fikon), bulgariska polarpalmer,magnolia grandifolia, mer bambu,agave m.m.

Hälsa honom att det växer palmer m.m på platser med kallare vintrar än vad vi har, eller vad sägs om -28 minus för en trachycarpus bulgaria. (dock inte lika härdiga här)

Hälsa honom att tvärs över sunder i botaniska have står flera stora trachycarpuspalmer varav den största just nu blomar. De har även banan på friland. Allt är möjligt för de som vet tongue.gif Det gäller att vara optimist och hängiven, då går allt tongue.gif biggrin.gif
andreas i uppsala
cilla, ska du göra som i tyskland. De har en enorm camellia på friland i östra tyskland som de under intern skyddar med ett enormt glashus. På våren rullar de bort den. Märker att du sett på gröna rum tongue.gif
Cilla
Jag har sett två Gröna Rumprogram - på internet, eftersom jag inte har TV.
Inget om glashus som man rullar bort - det låter intressant!

Mitt glashus intill huset ska ha två borttagbara glasväggar... På sommaren ska huset bara ha två, resten ska vara öppet.

det jag alltid velat göra är som några av mina vänner i Spanien och Mexiko - låta ett träd växa i huset, genom väggen eller upp genom taket. Kanske ordnar jag en lösning för detta, men det blir nog inte för palmen då eftersom den antagligen måste vinterskyddas i bladverket också. Den får stå inne och jag får bygga så högt att den får plats att växa helt enkelt. Fast helst skulle jag vilja kunna ha den mitt i trädgården.
Mocca
Du har så rätt Andreas......jag sa till honom att inte vara så pessimistisk och att jag kommer att köpa min palm, vad han än säger smile.gif. Fast inte ska jag köpa någon av dej, sa jag till honom ohmy.gif)

Skåningar som pessimister vet jag inte, för han är ursprungligen från Stockholm.....hihi....en invandrare alltså........(sagt på skoj!)

Idag var jag på Välaplanter och köpte mig en fortunai......makalöst vacker.....uj uj uj........onödigt att säga hur glad och stolt jag är när jag "struttar" runt i min trädgård och frågar honom var han trivs bäst wub.gif biggrin.gif wub.gif biggrin.gif

De hade även ett Gingko Biloba som var ca 3.30 högt (synd, skulle vilja ha ett som var lite mindre) som såg helt fantastiskt ut, även korkek mm.....Faktiskt väldigt imponerad av deras utbud och priser, även då det inte fanns mycket kvar.....har ni tid och är i krokarna ska ni absolut åka dit.

Tack än en gång Andreas och ni andra för att ni fått upp mina ögon för palmer.....jagar fortfarande en wagnerianus biggrin.gif
andreas i uppsala
Grattis till fortunei'n. Jag tror jag vet hur den ser ut. Jag har sett den på bild. Är stammen cirka 70-130 cm hög? Stod den intill en husgavel/vägg.

Skåningar är ena riktiga pessimister. Det har jag erfarenhet av tongue.gif Norrläningar är rena motsatsen.

Ginkgo har de på zetas om du någon gång passerar förbi. jag var där igår och köpte gunnera manicata, två olika frilandshibiscusar,en opuntia fragilis och en.....lavendel wink.gif har fortfarande inte kommit på varför

Jag ska själv köpa mig en/två trachys. Det är en fortunei och en waggy.Vill du ha wagnerianus(waggy) så ska du beställa rån the palm centre eller dra upp en själv som jag har gjort.
Mocca
Min fortunai är inte så stor, kanske en 50 cm hög i stammen......tror chansen att få han att trivas är störst om de inte är så stora, men jag kan ha fel....

Jättefin är han i alla fall......ska ta lite foton o lägga in här, men det tar lite tid......har nämligen ingen digi sad.gif

Har du nån adress till palm centre?
wolkenkrabber
adressen till deras sida är www.thepalmcentre.co.uk
Sylvia
Jag skrev en artikel om en palmkille här hos oss. Här kan du läsa den: Palmer
andreas i uppsala
Sylvia, visst har jag sett den. Det vet du ju tongue.gif

Mocca, bara så du vet så är det försent för att plantera den nu. När trachycarpuspalmen får en stamm på 70cm+ så kommer den på försommaren att blomma. Det är fint, det vill jag lova biggrin.gif Här är en blommande trachycarpus fortunei i Paris,disneyland.

Ta dig gärna en titt i mitt album. jag har precis lagt in disneylandbilderna. Borde har gjort det för länge sedan
Ludvig Johansson
Andreas, har du skaffat Magnolia Grandiflora och varifrån i så fall, eller är det mer på planeringsstadiet? Jag bor i zon 3,5 så om det funkar hos dig borde det finnas en chans att det funkar hos mig. Grandifloran vore det otroligt kul om det gick att odla på friland. Den ska ju inte vara härdig här, men det finns mycket som inte är härdigt här men som inte förstår bättre utan växer ändå (boktips: "Palms wont grow here - and other myths" av Francko).
andreas i uppsala
Magnolia grandifolia "dith bogue"står på listan. Zetas hade tagit in tre stycken wink.gif så det var inte så konsatig att de tog slut. Härdig här är den troligtvis inte, så vida det inte blir någon väldigt varmt sommar. Bäst chanser för grandifolia är i östra sverige med varma somrar och sydvästra skåne ed ganska svala men milda vintrar. Givetvis behöver de skydd, i mitt fall förhoppningsvis bara en massa halm,snö och kanske lite frigolit. mer varken vill jag eller orkar jag ge som skydd. Det borde räcka gott.

Fint sortiment du har, mycket bambu ser jag. Har adrig lyckats få tag på de bambusorter som jag vill(vivax Aureocaulis )Zetas hade inte tagit de bambus som de hade med på listan. Det blir väl att köpa från mulu eller the palm centre igen, eller dra ner till flyinge plantshop i sydvästra skåne.

Palms won't grow here har jag funderat på att köpa, men det passar inte så bra här. Den är anpassad efter amerikanska mått och inte västeuropeiska. Det är ett helt annorlunda klimat där borta
Mocca
Varför är det för sent att sätta fortunei´n nu tror du?

Jag har inte långt till Flyinge Plantskola om det är nåt du är sugen på att kolla....

Helmysig garden du har biggrin.gif
Sylvia
CITAT (andreas i uppsala @ 14-06-2004, 23:12)
Sylvia, visst har jag sett den. Det vet du ju tongue.gif

Andreas, jag vet att du har sett den, men dom andra då? Palmkillens palm blommar visst också just nu...
andreas i uppsala
palmkillen är det vad du kallar honom tongue.gif Palmerna i Paris blommade redan i mitten av maj under värmeböljan då vi hade 25-30 grader varje dag. Alla blommade flitigt. När jag väl hade kommit innanför grindarna stod jag i himlen. Hundratls vuxna trachycarpuspalmer, miljontals vuxna bambus, tusentals fatsias. hundratals yucca och en massa andra saker.

Det är försent att plantera nu därför att vi kommit in för långt i juni. De måste planteras tidigt i april-maj. De kommer inte hinna etablera sig tillräckligt innan vinter, vilket betyder sämre vinterhärdighet. i varmare klimat hade de kunnat gå nu, men inte här så vida du inte vill skydda palmen med allt som finns tillgängligt. Är du smart så väntar du till våren 05 och planterar då. Nu kan du ha dem nergrävde i jorden med krukan på.Sen när det bli kallt kan du ta upp den/dem.

Har du några bilder?
jag har nu själv beställt två nya trachycarpuspalmer. En trachycarpus fortunei med en stamm på 70-80 cm och en trachycarpus wagnerianus med en stamm på 40cm biggrin.gif

Sylvia, hade din palmkompis haft en hontrachycarpus hade det nu blivit frön på dem tongue.gif Frågan är bara om de hinner mogna här, men de borde de förhoppningsvis göra, i allla fall under en lång sommar och en varm och mild höst.

Hoppas att min störsa palm är en hane eller hona och att den nya är av det andra könet. Då blir det frön till sommaren, från sverige nordligaste palm biggrin.gif kanske lite tidigt att säga det nu, men vem vill ha fröer från världens nordostligaste palm, och sveriges nordligaste tongue.gif
Mocca
Jo jag har tänkt sätte en "hästsko" med halm runt fortunei´n och mitt ricinträd inför vintern.....tänkte lägga ett plasttak över också när det blir vinter.

Jag har tagit foto, men har ingen digi, så jag får vänta tills jag fått framkallat o fått cd´n. Då ska jag lägga in lite foton här. Har även gjort en "handikapprabatt" till min mor som inte längre kan böja sig ner o odla.

Var beställde du dina trachys? Drakenius har såg jag, men det är lite långt att åka. Vill helst plocka ut mina planter själv. Ska åka ut till Flyinge o se vad de har. Annars tar Väla hem till mig nästa år när de beställer till sig själva.

Kan man se på plantan om det är en hon- eller hanplanta innan den blommar?

Sylvia, har du också palmer? Trevlig artikel du skrev...Tack för den biggrin.gif . Man kan ju aldrig få för mycket info biggrin.gif
andreas i uppsala
När jag var i skåne i höstas besäkte jag flyinge. De hade då två stycken trachycarpus palmer. En som var cirka 50-80cm hög och en annan som var mer runt 100cm+, fast den såg inte så kul ut. De kostade 600 och 800kr. Jag köpte då den minsta.

Syddet du tänkt dig kommer att fungera bra. kenneth på söder hade en liten trachycarpus som han endast la tre säckar fyllda med löv runt . Sen fick det va och den överlevde tre stockholmsvintrar och den var inte särskilt stor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon