CITAT (josohl @ 26-08-2009, 07:44)

Nauti, nu var det ju så att detta var en tråd om tips på att laga vegetarisk mat och inte massa definitionsfjant.
Därtill skriver trådstarterskan att hon vill äta mer vegetarisk mat och vill ha tips om detta, men att hon fortfarande äter fisk och lite kött. Om alla gjorde som hon skulle bla koldioxidutsläppen minska radikalt, så jag tycker man skall uppmuntra och inte klandra (varken henne eller mig). Det är alltid trist med fanatiker som missar poängen och snöar in på detaljer.
Därtill äter de flesta som kallar sig vegetarianer mjölk och mjölkprodukter. De som helt skippar allt från djurriket brukar kalla sig veganer.
Jag tycker att det är jättebra med varje steg som leder till att färre djur lider och dör, det har jag väl inte sagt någonting om? Men det låter som sagt väldigt konstigt i mina öron när man kallar sig vegetarian men äter kött av olika slag. Det går bara inte ihop. Det innebär ju absolut inte att ja tycker att det är dåligt att man enbart plockar bort mjölk, ägg eller rött kött. Det är ju mycket bättre, men ändå ganska långt från bra om man gör det av etiska eller miljöskäl.
Med de fördelar för djuren, en själv och miljön som en vegetarisk kost borde det egentligen inte behövas någon uppmuntran. Vad är det jag har klandrat någon för?
Vegetariskt innebär ju att kommer från växtriket. Jag vet inte om jag missat någonting, men ägg, mjölk och fisk trodde inte jag bestod av vegetabilier. Enligt livsmedelsverket får man inte skriva ut på en produkt att den är vegetarisk om den innehåller ägg eller mjölk. Utan där måste lakto- eller ovo- skrivas ut. Men ändå är det vanligt(tyvärr) att många skriver vegetariskt på produkter som
inte alls är vegetariska, vilket kan vara ganska jobbigt då man måste ta för vana att kolla innehållsförteckningen. Men det är klart att det kan bli så när alla slappt säger vegetariskt om allting som inte innehåller rött kött.
Vegetarianism handlar om kostvanor där man vanligtvis av miljö-, hälso- eller etiska skäl väljer bort animaliska produkter ur kosten. Vegan är mer av en livsstil där man eftersträvar att undvika att bidra till djurexploatering av alla slag. Veganer tar steget längre och köper ingenting där animaliska produkter används under produktionsledet, köper inga kläder med exempelvis läder, m.m. Så det är ju även där en viss skillnad.