Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Juglans manchurisk valnöt
          lisbeths
          Inlägg 25-08-2009, 23:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 25 653

Blev nyligen ägare till ett valnötsträd och fick klar beskrivning om hur trädet ska stå i förhållande till ljus och vind. Så långt är jag med men vad händer med blommor i närheten då bladen avger garvsyra som förstör dem?
          Har inte så stor trädgård så jag är rädd om allt som ger fägring och glädje.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          jegi
          Inlägg 26-08-2009, 08:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Jag vet inte om det är garvsyra som ställer till problem, utan snarare är det en hormonell påverkan. Vet inte om det gäller alla sorters valnöt, men åtminstone gäller det svart.
          Nu framgår det inte var du odlar, men en juglans mandschurica som trivs blir stor och under den växer det inte särskilt mycket. Åtminstone delvis beroende på att lövverket skuggar. Och den är mycket härdig. Själv odlar jag i zon IV men min syster har en i zon VII.
          Har du en liten trädgård så ska du nog tänka dig för innan du planterar en valnöt.
          Jag talar av egen erfarenhet. Jag har två själv och den ena är flyttad en gång och jag måste flytta den nästa vår igen...

Redigerat av jegi: 26-08-2009, 08:45

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 16:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon