CITAT (Myosotis @ 26-08-2009, 10:05)

Tror du på gud? Det önskar jag ibland att jag hade gjort, det underlättar nog. Men jag ifrågasätter för mycket för att kunna göra det.
Ja på så sätt är det ju kanske en mening. Jag är nöjd med att vara som jag är när det gäller vissa egenskaper. Ställa upp för vänner eller vara ärlig t.ex. Det är något jag har valt och som jag lever upp till. Men gör det automatiskt livet meningsfullt? Tänk dig en förälder som gör allt för sina barn, som uppoffrar sig och inte unnar sig själv något. För barnen är detta högst meningsfullt, medan föräldern kanske kan känna att det egna livet är meningslöst... dumt exempel, men du förstår kanske hur jag menar.
Nej, jag tror inte på Gud, jag är ateist. Jag tror på människors egna förmågor att forma sina liv, tror inte att det finns nån "högre makt".
Det där med att lägga ner tid på sina barn... ja, jag förstår hur du menar. Men det kan även vara så att det kan kännas ytterst meningsfullt att ge allt för sina barn, inte alltid man känner att man uppoffrar sig. Då är man fel ute anser jag. Har man valt att skaffa barn borde det vara naturligt att ge allt för dom, är min bestämda uppfattning. Jag har personligen gett mina barn allt jag har att ge som förälder, men ser det absolut inte som nån uppoffring - det har varit mitt eget val här i livet, därför har det känts ytterst meningsfullt. Barnen ÄR ju ens eget liv! En del av det i alla fall... Fast jag har unnat mig själv saker också naturligtvis: det ena behöver inte utesluta det andra.
Men allt är ju upp till var och en: att välja sånt som känns meningsfullt eller inte... Sen kan man ju ändra sitt sätt att tänka också och på så vis inse att man lever ett meningsfullt liv.