Hej. Angående din höstsådd så har jag provat både grönsaksfrön och perenner. Såvitt jag kan se är det enda som talar mot att så direkt att jorden är för starkt gödslad och vätan. Jag löste problemet, Riddarsporrar, genom att så i kruka och låta dessa komma upp tillräckligt för att kunna omplantera och därefter plantera i jorden och hoppas på det bästa. Man skall ju ha klart för sig att väldigt många växters normala fortplantning är att släppa frön på hösten som sedan skall gro på våren så att frön borde klara sig ganska bra över vintern. Risken för fåglar och andra djur finns ju alltid och dessa får man stå ut med, på det stora brukar det väl inte vara några stora problem.
Jag har även provat att så grönsaker på hösten med blandat resultat. Provade Svartrot, Morot och Palsternacka. Ena året gick moroten kanonbra och det första dåligt. Att det gick dåligt var nog för att jag sådde för tidigt så morötterna hann gro för mycket och frös bort i vätan. Svartroten gick inte alls men palsternackan gick bra båda åren. Jag kommer inte vad sorterna hette men jag ringde till Runåbergs fröer, tror att det var dessa men det fler som är bra på fröer, och fick hemsänt fröer. Jag sådde sent, tycker jag, i oktober. Bor i Sthlm.
Hoppas att du lyckas i ditt försök för det är mycket kul att se det gröna sticka upp tidigt, och så det tråkigaste och det är att försöka få bort så mycket rotogräs som möjligt.
Ha're
|