CITAT (landfors @ 27-08-2009, 10:27)

Hmm, jag får hålla mig väl med grannens katt som gärna ligger och lurar på varmkomposten som står nära slänten där sorkarna härjar som värst. Kanske kan en höstbrasa för att rensa upp lite göra det lite tristare för sorken. Det samlas gärna grenar och annat som är för grovt för komposten i en brant slänt utanför tomten.
Har någon provat att plantera allium? frågan är om de överlever då det är gnaska riklig med kirskål i området.
Det låter bedrövligt med ris, kirskål och sork men jag har även en "vanlig" trädgård. Det här är området precis utanför tomtgränsen som består av en brant sluttning på kommunal mark. Jag lånar ett hörn för komposten och håller snyggt runt den men därutöver är det skog som ingen sköter och ogräs som sprider sig vilt. Längs ner finns även en bäck som ser till att myggor och grodor trivs.
En "skogsbrand" kan nog göra susen. Att strö ut aska fungerar också på sork.
CITAT (Mseli @ 27-08-2009, 10:53)

Tack för den varningen, jag har alltså investerat i ett framtida sorkhus

så typiskt... det var ju inte dyr men sådan service hade jag inte tänkt mig att bistå dom söta små gnagarna med. Då åker den in i förrådet, kanske dom hinner glömma ljudet under vintern, provar att ha den i potatislandet till våren istället så kanske pärerna får några sorkfria veckor att växa till sig på iallfall...
Är nog ett bra alternativ, att komma och gå med skrämman. Sorkar är tyvärr alldeles för intelligenta för att gå på saker någon längre tid. Gift fungerar t.ex. bara på en eller två individer som de skickar fram först. Sen väntar de och ser vad som händer. Dör de framskickade, låter de andra bli!