Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> odla banan
          johnnieuser
          Inlägg 07-04-2006, 16:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 7 020

vore snällt om jag kunde få lite tips på vad man ska tänka på när man odlar bananfrön direkt från en banan. är det överhuvudtaget möjligt att få upp en planta?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Musa enigma
          Inlägg 28-08-2009, 00:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 25 766

Hallå!

Som sagt innan, bananer som man köper i affären är en bananhybrid som är både större till storleken och sötare än sina släktingar. De har väldigt små frön som också är sterila.
          Vad gäller att skaffa sig en bananplanta från frö, så vill jag nog påstå att det är billigare och snabbare att köpa en planta. Har själv drivit up plantor från frön, vilket kan ta upp till 9-10 månader för vissa. Till detta hör att jag cyklar temperaturen under 24h. 15 timmar håller jag 35 grader och resterande 9 ca 15 grader. Kan du göra detta och har gott om tid, så kör på bara smile.gif. En annan oäkta banan d.v.s. Ensete glaucum är dock lite snabbare att driva upp och denna har kommit snabbt utan att cykla d.v.s. med jämn temp, på ca 25 grader. Annars går det bra att öppna fröet och trigga igång det i ett odlingsmedium, detta är dock lite pilligt och kräver lite kunskap!
          Summan av detta är att du kan köpa en planta t.ex. Musa accumiata för ca 49:-. Av denna kan du sedan ta rotskott när det är tillräckligt stora och har bildat lite egna rötter. Jag brukar ge dem lite gibbelinsyra för att stimulera tillväxten av rotsystemet. Kom doch ihåg att denna art inte tycker om frysgrader. Har provat olika temp, och de har alla gått bort vid 0 grader. Men som planta inomhus på vintern och krukväxt ute på sommaren funkar den bra. Ställ den i sol och vattna den kraftigt på morgonen. En banan går i princip inte att vattna ihjäl. Jo, om den står i direkt vatten så dör den, men du skall ju ha dränerade krukor. Som sagt de älskar vatten och är riktiga näringsslukare! Jag vattnar varje morgon och ger dem näring var annan dag. Tar vanligt NPK och strör lite på ytan för att sedan ge vattningen. Har aldrig lyckats "bränna" göda ihjäl en planta heller, så var inte rädd för det!
          Vill du annars ha en art som klarar vår vinter bättre så välj Musa basjoo eller orinocio banana, den sistnämda är väll inte så känd här i Sverige, men lever i bergen i sydamerika. tror nog nästan att den slår Basjoon i härdighet, men men.
          Låt Musa basjoon växa på friland, när vintern kommer lindar du in den i vanlig isolering. Börja en bit upp på p-stammen, så du kan marktäcka för rotsystemet. Trä därefter över en säckväv, så ser det bättre ut. Inga grannar som vill stirra på isolering hela vintern hi hi hi. Vid +grader av med allt, skär bort ev. skada tills p-stammen ser fin ut och den kommer att skjuta upp igen.

Jaha, andra frågor så svarar jag om jag kan!!

MVH: Marcus

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 00:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon