Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur görs golfbanors dammar?
          kina3
          Inlägg 27-08-2009, 14:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem nr: 4 791

Hej!
          Brukar inte spela golf, men var på en golfbana härförleden. Tycker de lyckas väldigt bra med sina dammar. Dvs att gräset övergår i damm utan att dölja plasten med sten. Nyfiken på hur de gör. Kanske de struntar i att gräset suger?
          Personligen tycker jag en stenring på en gräsmatta med vatten i mitten inte är så snyggt och funderar på alternativen då man anlägger på en plan yta.
          "Min" damm ligger i en sluttning på naturtomt så jag har inte sådana problem med den. Men ifall jag får lust att bygga fler...
          Är ju så kul!

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MariaS
          Inlägg 28-08-2009, 11:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jo det skulle se ut... VAr får man tag i dammduk som är uppåt 100 meter bred t.ex. För att inte tala om kostnaderna!

Många gånger används dessa dammar som bevattningsmagasin också. Då behövs ett naturligt tillflöde som man inte kan skapa i helt täta dammar.

Bl.a. har jag varit med och utverkat en sån dammanläggning på Läckö Golf. Där har man en avancerad utrusning som mäter näringsämnena i befintliga dammen och därefter en apparat som tillför extra av sånt som fattas, för att få den optimala näringstillförseln på området. Denna dammanläggning består av fem olika dammar som fyller på varandra, föra att kunna täcka hela området, där den nedersta dammen har en pumpanläggning extra för att fylla den översta dammen igen, vid stora regnmängder. Detta bara för att inget läckage ska kunna ske till Vänern som ligger bara några hundra meter bort. Dessutom används dammanläggningen som recepient till avloppsanläggningen till klubbhuset. Hade man nu haft ett tätskikt av gummiduk här, så hade eventuellt slam aldrig kunnat tas upp av naturen. Som det är nu, håller alltså vattnet i dammen dricksvattenkvalitet istället, tack vara den växtlighet som kan växa där i den utsträckning som behövs.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon