CITAT (MariaS @ 29-08-2009, 15:13)

Idag ja, men från början hette den Aloe barbadensis och benämndes så i botanisk litteratur 1800-talet. VArför den ändrat namn till Aloe vera vet jag inte, men den namnändringen har skett under mitten av 1970-talet. Inom homeopatin, benämns den fortfarande till stor del som A: barbadensis.
Såna här frågor gör mig alltid nyfiken, och nu har jag läst runt lite. Och det äldsta namnet på växten tycks vara Aloe vera, det namn som Linne gav den. Åtminstone enligt
den här artikeln. Men tydligen blev sedan Aloe barbadensis det mest använda. Numera försöker man ju återgå till det namn en växt fått först, för att bringa lite reda i namndjungeln och därför uppfattas kanske namnet Aloe vera som nytt. Såna här namnbyten fram och tillbaka kan röra till det när man äntligen lyckats lära sig ett antal vetenskapliga namn...
Sen undrar jag om "vera" verkligen syftar på vätskan? Nu är jag inte alls särskilt kunnig i latin, men har fått för mig att "vera" har med sanning och äkthet att göra, och att aloe vera därför heter Äkta aloe på svenska. Men jag har förmodligen missat något där.