Jag är lite lat av mig så när jag satte upp mitt 10 m2 växthus gjorde jag ingen riktig grund. Allt jag har är en aluminiumsockel ( ca 12cm ) som jag grävde ner till hälften. Detta har fungerat utan att spräcka några glas i 12 år. Enda problemet är att hallon och kvickrot kommer inkrypande under sockeln.
Om elen: Jag använder en utomhuskabel av god kvalitet som luftledning, från ett utomhusutag i huset, upp på gaveln och till gaveln av växthuset. VIKTIGT: om du inte har jordfelsbrytare i huset skall du absolut ha det till växthuset.
Vatten: Jag har en sommarvattenledning på marken av vanlig trädgårdsslang från en utomhuskran. Slangen jag tar in under vintern. En koppling vid växthusväggen gör att jag lätt kan koppla loss slangen och använda den för annan bevattning in växthusets närhet. När jag reser bort har jag automatbevattning.
Jag har även slarvat med jorden i växthuset. Ingen speciell dränering trots att det är lera. Endast ett antal skottkärror med sand och kompost. Gräsklipp för tomaterna.
För gurkorna använder jag höbalar. 2 balar med 2 plantor i varje bal ger mer gurkor än vi kan äta i familjen från ~1 juni till oktober ( med lite extravärme ).
|