Tillväxtdelen sitter i den övre delen någon decimeter nedanför bladen. Det är väldigt viktigt att tillväxtdelen överlever för annars ligger man illa till.Bladen kan i värsta fall få dö med inte tillväxdelen för då är det inte kul.
Bladen faller inte. När de är runt 3 år dör de men de faller inte, istället hänger de ner som ett skägg. Vi klipper bort sådana, men det beror på om man tycket det är snyggt eller inte.
Här är lite värde full
info från Robert. Hoppas det hjälper dig lite.
Jag har hållit på i över ett år med att just hitta innfo om hur trachys ser ut innuti. Hittills har jag bara hittat bilder, men ingen knivskarp och tillräckligt bra info.
Fikonen jag pratar om växer på friland i ö-vik. De är från Balkans snöiga berg. De har i år inte frusigt ner något. Senare i sommar ska jag få några rotade sticklingar från den

. Den bore vara så gott som helhärdig här, men ö-vik är väldigt milt för sitt läge. De har platan,frilandshibiscus,äkta valnöt,persika,kiwi,vin,fikon och snart även musa basjoo på friland(efter tips från mig)
Det finns många och mycket avancerade sätt att övervintra dem på. de kräver mycket planering.Man måste tänka på allt, verkligen allt.
cooltropics Som tur är så finns cooltropics som hjälper en på vägen. Jag har själv konstruerat ett eget sätt. Jag förlitar mig mycket på snöns sätt att andas och isolerande effekt.
Det är inte precis som att man inte är förberedd. över ett års av planering ligger bakom mitt.Annars hade jag aldrig ens försökt om jag inte ha infon och vetskapen om palmen och det hade ingen heller. Lycka till Cilla och läs och lär dig så mycket som möjligt. Gå till webshots och få insperation.
andreas