CITAT (blomkronan @ 29-08-2009, 14:06)

Varför valde du glas? var det för det är trevligare att se igenom? Om du väljer kanalplast behöver du inte gräva så djupt...
Jag valde glas för jag tycker det är snyggare att kunna se igenom. Dessutom har jag inte tänkt odla året runt och vad jag förstår så räcker det med glas då man bara ska odla vår-sommar-höst.
Men minst 50 cm behövs i Stockholm för glas, om du ska ha jordbäddar och vill isolera golvet bör du gräva 70 cm så du får plats med rötterna sen i jordbäddarna som kanske kan bli 50 cm djupa.
Just det, rötterna kan ju bli rätt långa, det tänkte jag inte på.
När jorden fryser och tinar rör den på sig och då blir det sättningar i grunden... den kan sjunka på en hörna då spriker glaset och det är inte kul att plocka glas från växthus

i jordbäddarna där vill man ju kunna gräva med händerna utan handskar... och utan att skära sig

Ja, det är ju det allra viktigaste.
Men vill du inte gräva ur allt kan du bara gjuta djupt i hörnorna och kanske imitten av långsidorna beroende på hur kraftig ram du väljer... ska du bygga ramen själv eller har du köpt med en som passar växthuset?
Menar du sockeln? Jag har köpt till en passande sockel, men funderar på att bygga upp utterligare med tegel eller dyl.
Jag själv valde att bygga ramen av trä, ramen man kunde köpa till var för klen och för dyr tyckte jag.
Då gjorde jag rätt

mitt el rör orkade jag inte gräva ner så djupt som vattenröret...
CITAT (kwiklund @ 29-08-2009, 08:37)

Gräv så mycket du kan och orkar innan, tycker jag, om du vill ha djup, sedan blir det jobbigt.
Du behöver ju ändå gräva för att få ned plintar etc till frostfritt djup.
Är det bara plintarna som man behöver gräva ner så djupt?
Var köper man plintar?
Sedan är det nog värt att fundera över att bygga upp en bit extra också om det går, jag börjar ångra lite att vi inte la 30-40 cm tegel eller liknande som extra grund först.
Jag har börjat fundera på det, men ska man ha tegel då eller finns det andra alternativ?