Man kanske ska fundera på istället varför Rugosa rosen är så väl använd i alla kommunala planteringar, troligen för man inte vill ha planteringar fulla av svartfläck mitt i sommaren, undrar vad vi skulle sagt då, usch och hu vad hemskt det ser ut. Dom blommar till hösten, är friska och tål att klippas ner när dom blivit för höga eller lite risiga, klarar kyla, lite mager jord, doftar gott. Rosor är inte sämre för dom blir vanliga på många ställen, det är samma med The Fairy också en ros som det ska rynkas på näsan åt för den är så vanlig. Man kanske ska säga " vanliga rosor är oftast bra rosor " det finns en anledning att trädgårdsmästarna i kommuner väljer rugosa rosor. Vilka sorter dom väljer har jag inte studerat men folk ser väl bara de skrynkliga bladen/Rugosa rosor, det finns mängder av olika sorter att köpa både för kommuner och oss med vanliga trädgårdar. Ta en titt hos Rosenposten www.rosenposten.dk
Så tror jag att man måste ha perioder av alla sorters rosor innan man hittar till Rugosa rosorna, man måste ha haft alla svampsjukdomar av alla slag för att uppskatta dom friska. I sommar har jag bara njutit av alla mina friska Rugosa rosor, när alla gammaldags rosor, Moderna buskrosor, Rabattrosor har visat sig från den sämsta sidan. Titta gärna i mina album/Rugosa rosor och album/Kanadarosor där hittar du ljuvliga Rugosa rosor med stark doft mm. Där finns många som passar utmärkt för häckar !
Redigerat av Kajsa: 31-08-2009, 14:24
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|