Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Det här med rugosor..., Är de fina?
          flouee
          Inlägg 31-08-2009, 11:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Jag har precis börjat intressera mig för rosor, och funderar på det här med rugosor.

Den bild jag har av dessa, är de ofta ganska tråkiga och fula (eller i alla fall intetsägande) buskar med oansenliga blommor placerade i diverse kommunala planteringar. Jag har dock insett att många utav er här är väldigt förtjusta i dem, bl a för att de är härdiga och friska.

Så min fråga är: Den bild jag har av rugosor, är den "korrekt", eller är de sorter som man har hemma i trädgården andra än de kommunen brukar använda sig av?

Jag tänkte plantera en häck för lite insyns- och vindskydd, och funderade på att använda rugosor. Men jag vill ju helst undvika de tråkiga buskar som jag är van vid att se...

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Paeonia Lactiflo...
          Inlägg 31-08-2009, 17:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 951

Hej flouee,

Jag är nybörjare när det gäller rosor, så jag kan egentligen inte ge dig nåt tips men väl vidarebefordra tips jag fått här. Jag tyckte precis som du tidigare, när det gäller rugosor menar jag, men börjar misstänka att de helt enkelt väljer ut den allra tristaste sorten till kommunala planteringar. Efter att ha tittat i Kajsas album förstår man att det finns sååå många fina rugosor (och efter att ha sett hur the Fairy kan se ut så börjar min avoga inställning till den släppa också smile.gif).

Jag fick tips här om två kanadensiska rosor, Therese Bugnet och Louise Bugnet, som jag planterat i bostadsrättsföreningen, i Göteborg faktiskt (såg att du också bor i lägenhet här men kanske är det på det andra stället du ska plantera?). Har du kollat in "Bugnetarna"? LB gick hädan tyvärr (har skrivit om det i annan tråd , jag ska hur som helst ersätta den med en ny nu i höst), men TB växer och frodas. Den är jättefin och ser inte alls kommunal-planterings-tråkig ut.

/Helen

Edit: Såg att Kajsa tipsat om andra sorter. Kan vara så att LB och TB inte passar till häck coolgleam.gif...

Redigerat av Paeonia Lactiflora: 31-08-2009, 17:16

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 06:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon