Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Det här med rugosor..., Är de fina?
          flouee
          Inlägg 31-08-2009, 11:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Jag har precis börjat intressera mig för rosor, och funderar på det här med rugosor.

Den bild jag har av dessa, är de ofta ganska tråkiga och fula (eller i alla fall intetsägande) buskar med oansenliga blommor placerade i diverse kommunala planteringar. Jag har dock insett att många utav er här är väldigt förtjusta i dem, bl a för att de är härdiga och friska.

Så min fråga är: Den bild jag har av rugosor, är den "korrekt", eller är de sorter som man har hemma i trädgården andra än de kommunen brukar använda sig av?

Jag tänkte plantera en häck för lite insyns- och vindskydd, och funderade på att använda rugosor. Men jag vill ju helst undvika de tråkiga buskar som jag är van vid att se...

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 01-09-2009, 17:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

flouee
          Visst kan man beskära Louise Bugnet ibland men inte ständigt, jag har klippt ner min ena efter 5 år och då till botten. Att halvera busken ständigt blir " en buske på buske " inget snyggt. Rosen blir 2 x 1.5 m och den blir vackrast så, växer prydligt.
          Att välja samma sort i häcken är nog vackrast, men det är min åsikt, det är din trädgård. Rosor växer olika fort, blir olika yviga, täta, pinniga nertill mm. På ena sidan skulle du ha andra lägre rosor då kanske du blandar där ? Får dom lägre rosorna sol eller skuggar häcken ? Kan man gå på gången utan att man får taggiga grenar på benen ?
          För en tät häck om du nu vill ha det, blir rosen 1.5 m bred plantera med 75 cm mellanrum, hälften av bredden.

Anna-Karin på vintern när man sitter och drömmer och längtar tror jag också att trädgården är dubbelt så stor och glömmer att det är fullt nu.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          flouee
          Inlägg 01-09-2009, 17:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

CITAT (Kajsa @ 01-09-2009, 18:37) *
          Att välja samma sort i häcken är nog vackrast, men det är min åsikt, det är din trädgård. Rosor växer olika fort, blir olika yviga, täta, pinniga nertill mm. På ena sidan skulle du ha andra lägre rosor då kanske du blandar där ? Får dom lägre rosorna sol eller skuggar häcken ? Kan man gå på gången utan att man får taggiga grenar på benen ?

Jo, det blir nog ganska bra med sol åt dem alla, och jag kan placera gången tillräckligt långt bort för att undvika alla taggar. Egentligen kanske man kan se rugosorna som en rosrabatt istället, då är det ju vanligt att blanda sorter, eller? smile.gif Det känns nästan omöjligt att bara välja en sort, när det finns så många vackra jag vill pröva (i ett begränsat utrymme) unsure.gif

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 04:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon