CITAT (-Mimmi- @ 01-09-2009, 10:27)

Det var svininfluensan som den överviktige, snart 40-årige mannen i uppsalatrakten hade. Han tillhör en riskgrupp vill läkarna poängtera. Men läskigt är det iaf.
Jag fortsätter med min rå-vitlök-kur

Som jag skrev i en tidigare influensatråd, tycker jag att man istället för att utgå från "nyhetsrapportering" bör läsa vad
Smittskyddsinstitutet skriver i sina rapporter.
Enligt socialstyrelsen dör varje år mellan 2000-4000 människor i Sverige i sviterna av "vanlig" influensa. Normalt rapporterar inte nyhetsmedia dessa dödsfall.
"
Årlig (interpandemisk) influensaInfluensa har en uttalad säsongsvariation där man i Sverige oftast ser ett ökande antal fall under en 6-8 veckorsperiod i december till februari. En influensaepidemi börjar i regel ganska plötsligt och ökar under 2-3 veckor, för att sedan ebba ut efter 5-8 veckor. Under en säsong insjuknar vanligen 2-15 procent av befolkningen. Omkring 2000-4000 fler dödsfall inträffar i Sverige under vintrar med många influensafall jämfört med de år då influensafallen är få. En utbredd influensaepidemi ökar belastningen inom alla vårdformer."
Saxat ur den här artikeln
Socialstyrelsen om influensaSjälv tänker jag vaccinera mig, liksom jag , på läkares inrådan, gjort de senaste åren, sedan min reumatiska sjukdom bröt ut.