Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
caprifol
Mailade i morse till mina närmaste rumsgrannar på vår gemensamma kontorsvåning för att meddela att jag stannar hemma med en dunderförkylning. Fick förstås "krya på dig-tillrop" men också uppmaningen att "för guds skull håll dig hemma och kom inte hit med någon influensa...". Kanske inte på fullt allvar men det fick mig att börja fundera i alla fall. Hur 17 ska man veta om det är den man drabbats av om man blir lite febrig och hostig? Den kan ju yttra sig med väldigt lindriga symtom om jag förstått saken rätt. Inte vill man bidra till att sprida den, men inte kan man heller belasta sjukvården med att ta influensaprover för varje infektion?! Att stanna hemma en dag efter att febern släppt har jag hört - men om man inte får någon feber att tala om?
Jag själv tillhör dem som nästan aldrig får feber - hur sjuk jag än kan känna mig. Jag har INTE influensan (för gammal...) det var bara några funderingar när jag hasar omkring här och snörvlar. Hur ser ni på detta?
Aqvakul
Jag ska varar döende om jag ska utebli från jobbet (skedde senast någon gång på 80-talet). Det blir nog svårt att bryta den (o-)vanan.
Grå
Oavsett vilket namn väljer att ge en influensa så är det ju inte så roligt för någon att få den. Ni som springer till jobbet och hostar och spottar och fräser och menar på att ni ska jobba bara ni kan stå på benen skulle egntligen ha en rejäl käftsmäll.
Det finns människor som har rejält dåligt immunförsvar och kanske blir tio resor sjukare än vad ni för tillfället är. Den som går sjuk till jobbet smittar ner andra som i sin tur får stanna hemma. Ingen är oumbärlig på arbetsplatsen, men om många får gå hem samtidigt kan det bli katastrof.

Om fler tog sitt ansvar och stannade hemma när de var sjuka skulle influensorna inte få sådan spridning.
Hur jäkla roligt är det exempelvis att få vinterkräksjuka, bara för att jobbarkompisen bara stannade hemma så länge han själv låg och spydde och sket, istället för att stanna hemma tiden ut tills smittorisken var över?
Betty
CITAT (Grå @ 31-08-2009, 12:02) *
Oavsett vilket namn väljer att ge en influensa så är det ju inte så roligt för någon att få den. Ni som springer till jobbet och hostar och spottar och fräser och menar på att ni ska jobba bara ni kan stå på benen skulle egntligen ha en rejäl käftsmäll.
Det finns människor som har rejält dåligt immunförsvar och kanske blir tio resor sjukare än vad ni för tillfället är. Den som går sjuk till jobbet smittar ner andra som i sin tur får stanna hemma. Ingen är oumbärlig på arbetsplatsen, men om många får gå hem samtidigt kan det bli katastrof.

Om fler tog sitt ansvar och stannade hemma när de var sjuka skulle influensorna inte få sådan spridning.
Hur jäkla roligt är det exempelvis att få vinterkräksjuka, bara för att jobbarkompisen bara stannade hemma så länge han själv låg och spydde och sket, istället för att stanna hemma tiden ut tills smittorisken var över?

Word! tummenupp.gif
Alba
Det sägs ju att Svin är extremt smittosam och man uppmanas att stanna hemma om man har flunsa.
Men det är endast genom provtagning det går att bedömma om det är svin eller "vanlig influensa".
Jag tycker att var och en ska ta sitt ansvar och göra vad de kan för att bidra till att smittan inte sprids ännu mer.
Meriona

Lätt sagt, men problemet på t.ex. min arbetsplats är att ingen annan kan göra mitt jobb, och om jag skulle stanna hemma så fort jag var snorig så skulle vi snart hamna hos KFM. Framför allt hade vi inte haft en Underentreprenör som ville jobba för oss igen. Och det säger jag inte för att verka märkvärdig, men det är svårt att sätta en entreprenadingenjör att sköta ekonomin.

Man han hålla sig så mycket för sig själv som man kan och låta bli att snörvla i närheten av andra, tvätta händerna ofta och använda Alkogel. Jag har inte smittat någon ännu, såvitt jag vet.

caprifol
Jag håller ju med dig, Grå, till viss del alltså (har ju också stannat hemma idag för att jag spottar o fräser) men ärligt talat är det väl inte många som stannar hemma för en vanlig förkylning? Om jag förstått infon om just svininfluensan rätt så får många väldigt lindriga symtom! Naturligtvis ska man stanna hemma vid INFLUENSA - oavsett vad den har för förnamn - men frågan är ju vad är en "vanlig" infektion och vad är influensa? Där måste väl provtagning till? Många säger ju att de har influensa vid varje lite värre förkylning och att de har halsfluss så fort de har ont i halsen. Utan att vara sjukvårdsutbildad vet jag att det är helt olika virus el bakterier i dessa fall.
flouee
Enligt Wikipedia:
"Influensan ger, efter inkubationstiden på ett par dagar, snabbt kraftiga symptom. Inom ett par timmar kan man gå från fullt frisk till feberfrossa. Hög feber är vanlig, liksom muskelsmärtor och huvudvärk. Hosta förekommer i de flesta fall som ett typiskt symptom. Influensa kan även ge nysningar och rinnande näsa, som en vanlig förkylning gör, men symptomen är mindre uttalade. I allvarligare fall påverkas cirkulationsorganen så att till och med döden kan inträffa."

Som jag har förstått det - har aldrig haft influensa - så är det liten risk att missta en influensa för något annat, just eftersom symtomen är så starka.
Grå
CITAT (Meriona @ 31-08-2009, 12:37) *
Lätt sagt, men problemet på t.ex. min arbetsplats är att ingen annan kan göra mitt jobb, och om jag skulle stanna hemma så fort jag var snorig så skulle vi snart hamna hos KFM.

Meriona, om företaget som du jobbar på skulle hamna hos Kronofogden för att du blir sjuk så är din chef en idiot som inte kan planera och ha ett arbetslag som kan täcka upp för varandra och om inte göra allt som alla kan, men iallafall det viktigaste.
Hur kul är det för dig att "sitta i en grotta" och jobba när du egentligen borde vara hemma och bli frisk?
Som sagt, ingen är så oumbärlig på sin arbetsplats så att det är bättre att alla andra blir sjuka och får stanna hemma istället, men det är många som har svårt att inse det.
caprifol
CITAT (flouee @ 31-08-2009, 12:47) *
Som jag har förstått det - har aldrig haft influensa - så är det liten risk att missta en influensa för något annat, just eftersom symtomen är så starka.

Fast orsaken till mina funderingar är att det just när det gäller denna influensa åtminstone i början talades om att många fick väldigt lindriga symtom En del hade ju redan tillfrisknat utan att ha varit medvetna
om att det var just svininfluensan de hade haft. Det var i början när man identifierat de första fallen.

CITAT (Grå @ 31-08-2009, 12:57) *
Meriona, om företaget som du jobbar på skulle hamna hos Kronofogden för att du blir sjuk så är din chef en idiot som inte kan planera och ha ett arbetslag som kan täcka upp för varandra och om inte göra allt som alla kan, men iallafall det viktigaste.

Sen är vi ganska många som inte har någon chef att luta oss mot/skälla på... och kanske inte något arbetslag heller!
pejori

Håller helt med dej i denna frågan. bravo.gif
Grå
CITAT (Ralf @ 31-08-2009, 13:16) *

De sa på nyheterna på radion att han var kraftigt överviktig (också)
ängsvädd
Jag hörde nå´t på nyheterna om att svininfluensavaccinet innehåller kvicksilver sad.gif Någon som vet mer om det? De skulle tydligen försöka få en kvicksilverfri variant av vaccinet - men när?
MariaS
CITAT (-Mimmi- @ 31-08-2009, 13:34) *
Jag hörde nå´t på nyheterna om att svininfluensavaccinet innehåller kvicksilver sad.gif Någon som vet mer om det? De skulle tydligen försöka få en kvicksilverfri variant av vaccinet - men när?

Kommer viss tidigast i oktober. Och är man som jag, äggallergiker, ska man INTE ta vaccinet!
*Stintan*
Jag håller definitivt med Grå plus att det borde vara förbjudet att släpa iväg sjuka ungar till dagis!
Meriona
CITAT (Grå @ 31-08-2009, 12:57) *
Hur kul är det för dig att "sitta i en grotta" och jobba när du egentligen borde vara hemma och bli frisk?
Som sagt, ingen är så oumbärlig på sin arbetsplats så att det är bättre att alla andra blir sjuka och får stanna hemma istället, men det är många som har svårt att inse det.

Bra tänkt, men alla jobbar inte på så stora arbetsplatser att det finns ett arbetslag. Jo förresten jag har ett - jag själv! angel_not.gif
Myosotis

bravo.gif bra skrivet!!

CITAT (Aqvakul @ 31-08-2009, 11:32) *
Jag ska varar döende om jag ska utebli från jobbet (skedde senast någon gång på 80-talet). Det blir nog svårt att bryta den (o-)vanan.

Det där tycker jag är dumt. Min pappa är likadan. rolleyes.gif

CITAT (-Mimmi- @ 31-08-2009, 13:34) *

Hörde bara att det var farligare att vaccinera sig än att insjukna.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 31-08-2009, 14:27) *
Det där tycker jag är dumt. Min pappa är likadan. rolleyes.gif

Visst är det det - kanske en uppfostringsfråga...
ängsvädd
CITAT (MariaS @ 31-08-2009, 13:36) *
Kommer viss tidigast i oktober. Och är man som jag, äggallergiker, ska man INTE ta vaccinet!

Det med kvicksilver kommer ju i oktober - än finns inget vaccin i sverige - eubeslut tar tid.

Här står det lite om kvicksilver i vaccinet:

http://svininfluensan.com/content/kvicksil...n-svininfluensa

Jag har börjat käka rå vitlök nu - känns som att man måste göra nå´t för att höja immunförsvaret iaf.
Meriona
jag har inte fått svar på ännu om det är som med vanligt influensavaccin, att reumatiker bör undvika ta, eftersom sjukdomsförloppet kan påskyndas. Nån som vet?
skogstroll
...jag tycker det äckligaste är när man ska till jobbet o trängas på buss och T-bana och folk sitter och nyser och flåsar och hostar rakt ut och tjattrar i sina jäkla mobiler så man får ont i öronen - ryker säkert ut en hel del baciller där med. Kan de inte bara hålla näbben stängd tills de kliver av. Häromdan var det en kille som nös mig rakt i ansiktet fy sjutton va äckligt ranting.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 31-08-2009, 15:15) *
jag har inte fått svar på ännu om det är som med vanligt influensavaccin, att reumatiker bör undvika ta, eftersom sjukdomsförloppet kan påskyndas. Nån som vet?

Inte en aning, och det verkar inte finnas några rekommendationer varken för eller emot heller... Det enda som sägs, är att de i riskgrupperna ska vaccineras först tillsammans med sjukvårdspersonal, samt att de som är äggallerkiger inte ska vaccinera sig, då vaccinet görs på äggvita.

CITAT (skogstroll @ 31-08-2009, 15:30) *
...jag tycker det äckligaste är när man ska till jobbet o trängas på buss och T-bana och folk sitter och nyser och flåsar och hostar rakt ut och tjattrar i sina jäkla mobiler så man får ont i öronen - ryker säkert ut en hel del baciller där med. Kan de inte bara hålla näbben stängd tills de kliver av. Häromdan var det en kille som nös mig rakt i ansiktet fy sjutton va äckligt ranting.gif

sick.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag fick igår eller förrgår reumatikertidningen och där skriver dom om influensavaccin.

Har inte läst hela artikeln än men jag det lilla jag läste imorse så tycker dom att man skall ta vaccinet. Även den årliga vanliga influensavaccin
henriks
CITAT (Meriona @ 31-08-2009, 12:37) *
Lätt sagt, men problemet på t.ex. min arbetsplats är att ingen annan kan göra mitt jobb, och om jag skulle stanna hemma så fort jag var snorig så skulle vi snart hamna hos KFM. Framför allt hade vi inte haft en Underentreprenör som ville jobba för oss igen. Och det säger jag inte för att verka märkvärdig, men det är svårt att sätta en entreprenadingenjör att sköta ekonomin.

Man han hålla sig så mycket för sig själv som man kan och låta bli att snörvla i närheten av andra, tvätta händerna ofta och använda Alkogel. Jag har inte smittat någon ännu, såvitt jag vet.

Nä, så då är det ju bättre att du går till jobbet, troligen gör ett dåligt jobb eftersom du är sjuk, smittar ner entreprenadingenjören så att denne inte upptäcker det misstag underentreprenören gör när han går till jobbet trots feber och i slutändan dör någon oskyldig på grund av en balkong som ramlar ner???

"Lite" hårddraget, javisst

Även om alla skall göra det man är bra på normalt, borde man i alla organisationer med mer än en person se till att det finns någon mer som har ett hum om hur man löser akuta problem.

Tänk om du skulle bli så sjuk att du inte KAN jobba? rent av dör i en olycka? Om det inte finns rutiner för hur det skall hanteras så lär ju företaget gå omkull inom någon vecka då?

Vi har på jobbet ganska strikt skillda arbetsuppgifter, och pappershögarna har växt en del på mitt skrivbord när jag varit hemma med influensan, men inte f-n går företaget under för det. Akuta problem är lösta på ett eller annat sätt, mindre akuta lagda på hög.

Inga från Närke
Håller helt med Grå , pejori och Stintan. Givetvis om man vet att det rör sig om en enkel liten förkylning så kanske man kan gå till jobb eller vad det nu är. Just nu är det väl lite extra när skolor. dagis m.m. har öppnat och innan alla får imunförsvaret uppdaterat efter all ledighet.
Men hur vet man att det inte är svininfluensa. Vanlig influensa ger många av dessa symtomer som svininfluensan men den är då av svårare art.

På min tid när jag hade småbarn och även jobbade (60-talet och framåt) sa man alltid att man skulle vara symtomfri i 3 dagar innan man gick till skola eller jobb och då var det mindre som var sjuka, tycker det borde införas igen den regeln.
Tänkt på oss som är extra belastade med olika lung/hjärtsjukdomar, vi vill ju vara ute i samhället också utan att vara rädd för att bli smittade av alla som går omkring och nyser och hostar. Många har tyvärr inte det inbyggt i sig att hålla för armen eller ta upp näsduk när man hostar eller nyser.
Namn
Ni som springer till jobbet och hostar och spottar och fräser och menar på att ni ska jobba bara ni kan stå på benen skulle egntligen ha en rejäl käftsmäll.
Det finns människor som har rejält dåligt immunförsvar och kanske blir tio resor sjukare än vad ni för tillfället är.
tummenupp.gif
MariaS
Sen finns det faktiskt arbetsgivare som sparkar folk för "sjukdom är inte giltig orsak till frånvaro" Arbetade faktiskt själv för en sån i fem år! Tyvärr blev även jag sjuk, så jag arbetar inte heller där längre!

Han är fortfarande arbetsgivare/företagsVD och personalchef och har ett 90-tal anställda under sig! Undrar hur den arbetsplatsen kommer se ut i höst...
MariaS
Detta står nu att läsa på SR.se

Avliden man smittad av influensan

Uppdaterad: 19:13
Den man i 40-årsåldern som avled i sitt hem i Uppsala län i fredags var smittad av influensan, sannolikt den så kallade svininfluensan Det konstaterade Akademiska sjukhuset alldeles nyss vid en pressträff.

Sjukhuset fattade misstankar om att mannen var smittad av svininfluensan då han hade ospecifika symtom, feber och förkylning.

Provsvar visar att mannen hade influensa A, den genetiska analysen är dock ej klar. Enligt smittskyddsläkare Staffan Sylvan, hade mannen sannolikt svininfluensan. Ett definitivt besked kommer på tisdagen.
Betty
CITAT (MariaS @ 31-08-2009, 19:12) *
Sen finns det faktiskt arbetsgivare som sparkar folk för "sjukdom är inte giltig orsak till frånvaro" /...

Vad säger facket om det? För de anställda är väl med i nåt fack?
henriks
CITAT (MariaS @ 31-08-2009, 19:12) *
...
Undrar hur den arbetsplatsen kommer se ut i höst
...

Tom antagligen, förutom chefen själv då, som sitter och snörvlar i ett hörn
Anders zon 1
En kort reflektion: Här skriker medierna ut att en person troligen avlidit av svininfluensa. En av drygt 900 bekräftade fall i Sverige så här långt = en dödlighet på omkring 1 promille. Troligen är dödligheten ännu lägre i verkligheten eftersom det sannolikt är fler som drabbats men som fått så lindriga symptom att de inte sökt läkare. Men hur många dör av vanlig influensa i Sverige varje år? Det hör man inget om. Fast det är väl så klart inte lika intressant att skriva om.

Håller med om att man alltid borde stanna hemma när man har en smittsam sjukdom. Hur försiktig man än är kan man inte förhindra att man sprider elaka bakterier eller virus omkring sig. Fast i verkligheten är det väl inte så enkelt. Har man lindriga symptom kanske man inte tänker så mycket på det. Signalerna från myndigheterna är ju heller inte positiva till sjukfrånvaro. Vi har ju en karensdag i det här landet och därefter bara 80 % av lönen (om jag inte missminner mig), så det kan svida i plånboken att stanna hemma. Har man ansträngd ekonomi drar man sig nog i det längsta för att sjukskriva sig.
Meriona
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-08-2009, 16:47) *
Jag fick igår eller förrgår reumatikertidningen och där skriver dom om influensavaccin.

Har inte läst hela artikeln än men jag det lilla jag läste imorse så tycker dom att man skall ta vaccinet. Även den årliga vanliga influensavaccin

Du får gärna PMa mig när du läst den, Elisabeth, för jag vill inte ta den om det gör att jag går ännu sämre sen. I höstas när vi tog vanliga influensavaccinet så fick t.ex. min chef inte ta det för att han är reumatiker, men oss andra frågade de inte ens. Knepigt. Sämre har jag blivit, men om det beror på vaccinet eller annat kan jag ju inte veta.

CITAT (henriks @ 31-08-2009, 17:40) *
Nä, så då är det ju bättre att du går till jobbet, troligen gör ett dåligt jobb eftersom du är sjuk, smittar ner entreprenadingenjören så att denne inte upptäcker det misstag underentreprenören gör när han går till jobbet trots feber och i slutändan dör någon oskyldig på grund av en balkong som ramlar ner???

"Lite" hårddraget, javisst

Även om alla skall göra det man är bra på normalt, borde man i alla organisationer med mer än en person se till att det finns någon mer som har ett hum om hur man löser akuta problem.

Tänk om du skulle bli så sjuk att du inte KAN jobba? rent av dör i en olycka? Om det inte finns rutiner för hur det skall hanteras så lär ju företaget gå omkull inom någon vecka då?

Vi har på jobbet ganska strikt skillda arbetsuppgifter, och pappershögarna har växt en del på mitt skrivbord när jag varit hemma med influensan, men inte f-n går företaget under för det. Akuta problem är lösta på ett eller annat sätt, mindre akuta lagda på hög.

Du kanske ska läsa mitt inlägg lite noggrannare, Henrik.
MariaS
CITAT (Betty @ 31-08-2009, 19:47) *
Vad säger facket om det? För de anställda är väl med i nåt fack?

Medlemskap i fack är också avsked! Gå in på Metalls sida och sök på Rentman får du se!

CITAT (henriks @ 31-08-2009, 19:48) *
Tom antagligen, förutom chefen själv då, som sitter och snörvlar i ett hörn

giggle.gif Där kan han sitta giggle.gif
pejori
Hur många tänker vaccinera sig för influensan?
Jag tror jag avstår. g.gif
Är mera orolig för mitt barnbarn om han skulle bli sjuk. -cry-.gif
Aqvakul
CITAT (Anders zon 1 @ 31-08-2009, 20:35) *
En kort reflektion: Här skriker medierna ut att en person troligen avlidit av svininfluensa. En av drygt 900 bekräftade fall i Sverige så här långt = en dödlighet på omkring 1 promille. Troligen är dödligheten ännu lägre i verkligheten eftersom det sannolikt är fler som drabbats men som fått så lindriga symptom att de inte sökt läkare. Men hur många dör av vanlig influensa i Sverige varje år? Det hör man inget om. Fast det är väl så klart inte lika intressant att skriva om.

Håller med om att man alltid borde stanna hemma när man har en smittsam sjukdom. Hur försiktig man än är kan man inte förhindra att man sprider elaka bakterier eller virus omkring sig. Fast i verkligheten är det väl inte så enkelt. Har man lindriga symptom kanske man inte tänker så mycket på det. Signalerna från myndigheterna är ju heller inte positiva till sjukfrånvaro. Vi har ju en karensdag i det här landet och därefter bara 80 % av lönen (om jag inte missminner mig), så det kan svida i plånboken att stanna hemma. Har man ansträngd ekonomi drar man sig nog i det längsta för att sjukskriva sig.

Kloka ord! yes.gif
Meriona
Jag ska (om jag får). Vi ska ju till Mexico, så det känns angeläget.
MariaS
Tillhör äggallergikerna, så jag får inte vare sig jag vill eller inte. Hoppas dock att mina bägge döttrar gör det. Den ena är 25 och den andra är 31, så de befinner sig i riskzonen.
pejori
CITAT (Meriona @ 31-08-2009, 21:00) *
Jag ska (om jag får). Vi ska ju till Mexico, så det känns angeläget.

Då är det nog säkrast ja.
Hoppas du får den.. tummenupp.gif
Meriona
CITAT (pejori @ 31-08-2009, 21:02) *
Då är det nog säkrast ja.
Hoppas du får den.. tummenupp.gif

Efter vad Elisabeth (lite ängre upp) läst så verkar det ju som om det skulle gå bra. Skönt!
Paeonia Lactiflora
Hej,

Jag heter Helen och bor i Göteborg. Jag postar normalt bara i trädgårdstrådar, men sitter här och stressar upp mig över svininfluensan (fånigt, jag vet rolleyes.gif) och då hittade jag passande nog den här tråden.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-08-2009, 16:47) *

Usch, jag skäms men Reumatikertidningen åker normalt direkt i återvinningslådan. Har just grävt fram den för att kolla artikeln ni nämner.

Det är två kvinnliga forskare som uttalar sig och de skriver mycket riktigt att man sedan några år tillbaka rekommenderar personer med reumatisk sjukdom att vaccinera sig mot den årliga influensan och mot pneumokocker (lunginflammationsbakterier). Detta gäller tydligen inte patienter med SLE, men alla övriga.

Verkar som om det är vanligt missförstånd dock att reumatiker kan bli dåliga av vaccinet och därför bör avstå. Jag har aldrig tagit influensavaccin tidigare, men funderar på att göra det nu. Om det kommer i tid coolgleam.gif...

Edit typo
Meriona
OJ! Då kanske jag ska låta bli att ta den ändå, för mamma och hennes syster har SLE. Inget har brutit ut på mig ännu, så jag tror att det hoppat över mig, men tänk om jag får det? jag får nog ta och ringa Reumatikerföreningen och kolla, det måste man väl kunna göra trots att man inte är medlem? wacko.gif
Paeonia Lactiflora
CITAT (Meriona @ 31-08-2009, 21:18) *
OJ! Då kanske jag ska låta bli att ta den ändå, för mamma och hennes syster har SLE. Inget har brutit ut på mig ännu, så jag tror att det hoppat över mig, men tänk om jag får det? jag får nog ta och ringa Reumatikerföreningen och kolla, det måste man väl kunna göra trots att man inte är medlem? wacko.gif

Det bästa är nog att diskutera med sin läkare. På reumatikerförbundet får du säkert "bara" snacka med en kanslist (som i bästa fall är reumatiker själv smile.gif eller har en faster som är lite morgonstel). De törs knappast, eller bör inte i alla fall, ge några råd.

Edit tagit bort länk till ointressant sajt
Elisabeth-Västkustkolonisten
Har man SLE skall man prata med sin läkare innan caxxinationen
Paeonia Lactiflora
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-08-2009, 21:33) *
Har man SLE skall man prata med sin läkare innan caxxinationen

Ja, det stämmer, jag läste lite slarvigt smile.gif. Det står "försiktighet med vaccinationer gäller fortfarande om man har en aktiv SLE-sjukdom". Att din mamma och moster har SLE, Meriona, borde inte spela nån roll när det gäller din vaccination...
Motti
Jag skulle kunna tänka mig att vaccinera mig då jag har infektionsastma,man uppmanas ju att vaccinera sig om man har kroniska sjukdomar eller hjärtbesvär.Det är bara det att jag tål inte ägg så bra heller !vaccinet odlas ju i ägg men man får väl lov att höra med vårdcentralen hur man ska göra ,en allergisk reaktion på ägg kan ju hävas med cortison och annat.
Jag är av den åsikten att man ska hålla sig hemma om man är dålig som någon skrev finns det ju människor som dra på sig infektioner och annat mycket lättare än andra och som får gå sjuka dubbelt så länge än normalt tex astmatiker.Ingen kan väl vara så oumbärlig på sitt jobb att de inte kan bli sjuka och kan stanna hemma,föresten ! hur effektiv är man på jobbet om man är sjuk ?
aanderss
fan är förkyld med 37.9 i temp nu men de är vanlig förkylning
MariaS
CITAT (aanderss @ 31-08-2009, 23:10) *
fan är förkyld med 37.9 i temp nu men de är vanlig förkylning

smiley_small_hug.gif Krya på dig trostar.gif
aanderss
CITAT (MariaS @ 31-08-2009, 23:36) *
smiley_small_hug.gif Krya på dig trostar.gif

thanks.gif
Monaxe
Min reflektion angående den sk svininfluensan H1N1, är att alla som kan, bör ta vaccinationen och stanna hemma från jobb o dyl vid misstanke om att man är smittad. (Äggallergiker är en kategori som bör ta kontakt med närmaste allergimottagning för att höra om ev andra alternativ)

Detta för om möjligt begränsa smittan och mildra effekterna av en pandemi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon