"Alunrot, Hjärtbergenia, Lammöra, Julrosor"...! Flaxxs, du lyckades nämna min fyra favoriter
Och eugenia nämnde också julros så det känns ju som om den är bestämd, hihi, MEN....vill inte julrosor ha lätt eller vandrande skugga? Tål de full sol?
Alunrot finns det ju så många sorter av nu och de är så fina och tacksamma, älskar bladverket! Och hjärtbergenia har jag massor av på ett berg här på tomten och den är så fin som kontrast och blir ju dessutom gratis och det är ju inte fel
Klätterbenveden som eugenia nämnde är jag lite nyfiken på! Den brokbladiga är ju snygg! Skulle nog bli jättefint med den tillsammans med bergenia, julros(?) och en mörkröd alunrot...och sedan en lite högre buske. Man ska väl inte ha för många sorter? Det räcker kanske med en buske och fyra sorters växter?
Flaxss, du har nog rätt det där med sommarblommorna... enklast är nog krukor där de gör sig bäst! Men när det gäller scillor och vårliljor då....konkurrerer inte de med de andra växterna? Sköter de sig själva? Tänkte på om det ser "skräpigt" ut när de sedan vissnar? Men det kanske döljs av de andra växternas bladverk?
Det vore härligt att ha små vårlåkar i rabatten också...scillor och gärna snödroppar!
Men...hur var det nu med julrosen...klarar den full sol? Finns kanske olika sorter som klarar olika förhållanden?
/Lena