Hej! Vi har inte mycket gräsmatta. Vad är en rabatt? Jag hade en skogsmaskin här som tog ner alla granar på några tusen kvadrat. Där har jag börjat plantera rhododendron. Är det en rabatt? Ska jag mäta vad som definitivt är rabatter så har jag ca 200 kvadrat upphöjda bäddar för hostor och surjordsväxter. Mitt största växthus är inte färdigreparerat ännu så jag har bara ca 150 kvadrat växthusyta. Stenpartiet jag håller på med är på ca 150 kvadrat men ska bli ca 1000, någon gång i framtiden. ( ca 400 år) Några hundra kvadrat med rhododendron. Börjar man titta på min "trädgård" så är det en ostrukturerad blandning av vild natur, ogräs och odlade växter. "Trädgården " är inte till för att visas utan till för att jag ska ha kul. Besökare är naturligtvis mycket välkomna.
En gång i tiden var det en trädgårdsreporter som var här och gjorde ett reportage. Hon kom mest för att det aldrig hade gjorts något från en liknande vanskött trädgård. Artikeln dök bla upp i Allers Trädgård. Jag kände inte igen min trädgård i det reportaget. Alla pittoreska bilder var refuserade.
Jag har också en mycket välskött trädgård hos min kompis. Den är på knappt ett hektar. Eftersom det är en demoträdgård så sköter min kompis im den vanliga skötseln och ser till att det är rensat och att etiketterna är snygga. Jag betalar alla nya växter och sköter det botaniska, beskärningar och liknande. Ibland så guidar jag. De som är intresserade av ätliga frukter och bär kan ha nytta av ett besök. www.denningarumsgard.nu Nordöstra Skåne har sk bodagar de närmaste två helgerna och då kommer jag att vara på Denningarum och berätta och svara på frågor. Ni som inte vet om jag finns kan göra ett besök för att kolla. MVH Jan Lindgren
|