Kan vara chocken mellan vinter/sommar-läge, kan vara för torr luft, eller så kan det vara något äckel i vattnet.
Mitt apelsinträd (står också i en självvattnande kruka, köpte för runt 10 år sedan) brukade ibland få en knäpp, med runt ett och ett halvt års mellanrum. Jag gissade på att vattnet blivit dåligt, så jag pumpade ut allt vatten (och förbannat äckligt var det) med en slang, lät den stå och torka så länge jag vågade (max ett par veckor), och vattnade sedan den återigen till "max", utan gödning. Då repade den sig.
På tre år har den nu bara fått citrusnäring på somrarna vid varannat bevattningstillfälle som mest. Den har inte krisat på samma sätt igen utan verkar nu äntligen trivas och må bra. Tror att det blev lite för mycket av det goda som ackumulerades där nere i vattenreservoaren tidigare.
Låter den alltid stå och torka ut i runt två veckor efter det att pinnen pekar på "min" innan jag vattnar igen. Ser den gärna börja hänga lite lätt med bladen innan den får vatten igen, så att jag ser att den börjar bli törstig.
Däremot brukar den få en chock och tappa 80% av bladen varje vinter när jag tar in den från balkongen. Köpte en växtlampa speciellt för den förra vintern vilket den mådde bättre av. Så nu hoppas jag att den mår bättre från början i sin nya "soliga", luftfuktade hörna nästa vinter, så kanske den får möta våren lite mer påpälsad.
|