CITAT (vanjalarsa @ 03-09-2009, 22:04)

För några år sedan sådde jag perennfrön i krukor i kallväxthuset. det gick jättebra.
Kanske berodde det på att jag hade täckt med fiberduk.?
Det var absolut inga problem.
mvh vanjalarsa

Ja det är ju så där det är med odling, att man kan lyckas på olika sätt. Och inget är ju 100%-igt. Även om det finns vissa risker med sådd i kallväxthuset enligt mig, så betyder ju inte det att man är dömd att misslyckas. Det finns så mycket som påverkar resultatet, kanske var i landet man bor. Jag bor i zon 5, här är det kallt på nätterna långt fram på våren även om dagarna kan vara hur varma som helst, speciellt i växthuset. Så det blir ganska tuff miljö där inne under lång tid. Och när snön fortfarande ligger djup så är det lätt att glömma bort eventuella nya groddar i ett växthus. Sådder klarar sig bättre "på egen hand" utomhus än i växthuset hos mig. Kanske är det faktiskt mig det är störst fel på...
Men ett år försökte jag övervintra småplantor i växthuset, och det blev en "katastrof", aldrig har väl så många småplantor dukat under för mig. Fram till jul ungefär såg allt helt ok ut, det var vårsolen som tog livet av dem. De började växa och frös sedan ihjäl. Så det gör jag inte om.
Det är en del av charmen med den här hobbyn tycker jag att så mycket faktiskt kan göras på olika sätt, och att man aldrig vet riktigt säkert hur saker och ting kommer att utveckla sig.