|
Jag vet att ni tålmodigt svarat förut, men trots ihärdig användning av sökfunktionen får jag inte riktigt rätsida på alltihop. Så nu hoppas jag att ni vill hjälpa mig räta ut frågetecknen en gång för alla.
Jag har förstått att fördelarna är många, inte minst så slipper man låta perennerna ta upp plats som är så dyrbar på vårkanten. Och man slipper använda kylskåpet för statifiering. Det är sen oklarheterna kommer:
Sår man i små kärl i såjord och ställer ut dem helt enkelt? Ska de ha plast eller någon på så de inte torkar ut? Ställer man dem gärna under buskar/ altan etc eller bara rakt ut?
När ställer man ut dem i de olika landsändarna, t.ex. här hos mig i zon 1?
Ska man sen plocka in dem? Jag har sett att vissa gör det, men trodde vitsen var att de gror ute och inte tar upp plats inne?
Kan ALLA perenner sås på det sättet? Jag vet att de som inte behöver statifieras ändå kan må bra av det, men finns det frön som absolut inte bör få den behandlingen?
När är det läge att börja passa med vatten och omsorg? Vid första vårsolen eller tidigare?
Vad är de vanligaste problemen man råkar på? (så jag slipper låta mina dyrbara frön gå hädan i onödan ^^)
Tacksam för era kunniga svar / Knytt som tänkte slippa bo med krukor upp över öronen i vår
Eva 33c
02-09-2009, 12:16
Att så perenner är ingen absolut kunskap, dvs jag gör på ett sätt, andra lyckas bra på andra sätt. Så mina svar ser ut så här: CITAT (Knytt @ 02-09-2009, 11:10)  Sår man i små kärl i såjord och ställer ut dem helt enkelt? Ska de ha plast eller någon på så de inte torkar ut?
Jag sår alla frön av en sort i samma kruka (ca 8cm) som är fylld med enbart såjord. Jag lägger fröna uppepå jorden och täcker sedan med vermiculit eller små lecakulor, fint grus är jättebra om man har. Sen ställs krukorna i vatten så de suger upp och blir helt genomfuktade. Jag ställer ut mina krukor utan plast men täckta med fiberväv. detta skyddar mot både djur och ogräsfrö.
Ställer man dem gärna under buskar/ altan etc eller bara rakt ut?
De bör stå så att det inte spöregnar i krukorna i allafall, så gärna under en buske eller annat skydd. Helst i ett läge där de inte nås av den allra första vårsolen som kan locka dem att gro för tidigt. Kanske inte så farligt i södra Sverige, men hos mig katastrofalt, eftersom vi ofta får rejäla bakslag under våren när det gäller temperatur. Har man tillgång till snö så kan man skotta över ett lager, temperaturen under ett snötäcke är ganska perfekt. Och dessutom håller det sådden fuktig längre in på våren.
När ställer man ut dem i de olika landsändarna, t.ex. här hos mig i zon 1?
Det jag höstsår ställer jag ut i oktober-november, poängen är att inget ska gro föra vintern. Många sådder ställer jag ut i januari, eftersom det oftast är först då man kan köpa fröer. 6 veckor kallt bör de hinna få, de som är kallgroende, men gärna mer.
Ska man sen plocka in dem? Jag har sett att vissa gör det, men trodde vitsen var att de gror ute och inte tar upp plats inne?
Ska och ska, de som gör det gör det för att de är så nyfikna och otåliga helt enkelt. Bor man norrut, som jag, så ger det de nya växterna ett litet försprång i utvecklingen jämfört med om de gror av sig själv. Men även här funkar det bra att låta dem gro i egen takt. Vissa växter gror bättre så, då våren bjuder på omväxlande temperaturer runt fryspunkten och det ofta är just det som gör susen.
Kan ALLA perenner sås på det sättet? Jag vet att de som inte behöver statifieras ändå kan må bra av det, men finns det frön som absolut inte bör få den behandlingen?
Det är möjligt att det finns någon som inte gillar detta, men jag känner inte till någon. Och jag har sått hundratals olika arter genom åren. Men säker kan man ju aldrig vara... Möjligen någon växt som härstammar från andra klimatområden där det inte förekommer frost, men de sår vi ju knappast som "perenner", utan möjligen som "krukväxter".
När är det läge att börja passa med vatten och omsorg? Vid första vårsolen eller tidigare?
När vårsolen kommer så är det dags att hålla koll så det inte torkar ut. Därför är det bra med ett skuggigt läge, så händer det inte så lätt. Ett läge där man ofta går förbi är också smart.
Vad är de vanligaste problemen man råkar på? (så jag slipper låta mina dyrbara frön gå hädan i onödan ^^)
Glömska, så det torkar ut t ex, katter eller andra djur som trampar omkring eller förskingrar namnlappar, för mycket regn i krukorna så att det ruttnar.
*Ulrica*
02-09-2009, 12:53
Bra tråd!
Jag funderar på att härma naturen i ett försök och så på friland i höst, någon som provat eller har några åsikter/tankar?
Såhär tänkte jag: Jag gör i ordning en odlingsbädd med lite extra omsorg, tex. 5 cm. såjord på toppen. Sedan bredsår jag i fält och lämnar det så. Ungefär som när mogna frön ramlar ner på backen i rabatten...
Jag tänkte inte slösa dyrbara köpefrö på detta utan ta frön från de perenner jag redan har men vill ha fler plantor av.
Kan det bli något tror ni? Det fungerar ju i rabatten/naturen...
Kajsa i Arvika
02-09-2009, 13:11
Fungerar säkert bra, som sagt kanske ingen variant man slösar dyra köpefröer på, då är det ju bra om man har lite extra koll..
Jag skulle nog försöka täcka med någonting så att inte katter t ex går i och krafsar bort fröerna.. lite ogräsfröer får man väl också räkna med men man behöver väl inte dra upp allt man ser förrän man vet vad det är..
Eva 33c
02-09-2009, 13:12
Jag har faktiskt gjort så en gång i tiden. Och i princip fungerade det jättebra. Men det förutsätter att man har relativt ogräsfri jord så inte de små nygrodda perennerna kvävs. Svårt är också med såna frön som gror väldigt ojämnt under en lång tid, de hinns ju lätt ikapp av ogräset som yr i luften också. Sen har man ju ingen möjlighet att flytta sin såplats om det visar sig bli världens regnsommar eller tvärtom, så det kan ju vara lite pyssligt. Men som ett enkelt alternativ när man har ganska gott om fröer och man kan tänka sig chansa lite duger det bra.
Tack för era svar! Då ska jag glatt ge mig på höstsådd i år
Jag har kallväxthus, kan jag ha mina sådder där inne under en bänk så solen inte kommer åt dem? "Tjänar" jag något på det eller är det risk att det blir tokigt eftersom det är varmare (fast kallt juh...) därinne?
Eva 33c
03-09-2009, 19:56
Ett kallväxthus är inte optimalt, framför allt blir temperaturskillnaderna mellan dag och natt ofta väl våldsamma på våren. En liten varmperiod kan locka fröerna att gro (det behövs inte många solstrålar för att värma upp ett glashus) men blir det sen bakslag och kallt så fryser de bort igen. En del fröer är så lättväckta att det faktiskt kan hända även krukor som står ute, eftersom jorden i en kruka tinar fortare än marken. Det har hänt mig med bl a dryas, fjällsippa. Nu grodde inte alla fröer i den första "värmeböljan" utan jag fick några nya groddar vid en bättre tid senare på våren. Sådder i växthus behöver också mer tillsyn då krukorna där torkar ut betydligt lättare. Jag har ibland lyft in en del utesådder i växthuset i april, men då sätter jag också in en fläkt som håller frostfritt. Det ger en lite tidigare vår än de skulle fått ute här i zon 5 i alla fall. Men det är mest på kul, det funkar lika bra att låta dem stå kvar ute.
Så bra med denna tråd, nu tror jag att även jag har fått uttömmande svar på mina frågor.
och min råd är att inte börja omplantera perenner för tidigt, för vissa fungerar det ok, men andra behöver en längre tid i såjorden. Se till att plantorna är ordentligt stora innan omplantering, vissa jag testade i år var tillräckligt stora först någon gång på juni, juli.. några planterade jag om för tidigt... och vissa torkade bort efter omplanteringen, trots att jag hade planterat krukor i marken bakom en solskydd och vattendränkte marken runt och reste bort en vecka... plantorna orkade inte ...
vanjalarsa
03-09-2009, 21:04
För några år sedan sådde jag perennfrön i krukor i kallväxthuset. det gick jättebra. Kanske berodde det på att jag hade täckt med fiberduk.? Det var absolut inga problem. mvh vanjalarsa
Eva 33c
03-09-2009, 22:25
CITAT (vanjalarsa @ 03-09-2009, 22:04)  För några år sedan sådde jag perennfrön i krukor i kallväxthuset. det gick jättebra. Kanske berodde det på att jag hade täckt med fiberduk.? Det var absolut inga problem. mvh vanjalarsa  Ja det är ju så där det är med odling, att man kan lyckas på olika sätt. Och inget är ju 100%-igt. Även om det finns vissa risker med sådd i kallväxthuset enligt mig, så betyder ju inte det att man är dömd att misslyckas. Det finns så mycket som påverkar resultatet, kanske var i landet man bor. Jag bor i zon 5, här är det kallt på nätterna långt fram på våren även om dagarna kan vara hur varma som helst, speciellt i växthuset. Så det blir ganska tuff miljö där inne under lång tid. Och när snön fortfarande ligger djup så är det lätt att glömma bort eventuella nya groddar i ett växthus. Sådder klarar sig bättre "på egen hand" utomhus än i växthuset hos mig. Kanske är det faktiskt mig det är störst fel på... Men ett år försökte jag övervintra småplantor i växthuset, och det blev en "katastrof", aldrig har väl så många småplantor dukat under för mig. Fram till jul ungefär såg allt helt ok ut, det var vårsolen som tog livet av dem. De började växa och frös sedan ihjäl. Så det gör jag inte om. Det är en del av charmen med den här hobbyn tycker jag att så mycket faktiskt kan göras på olika sätt, och att man aldrig vet riktigt säkert hur saker och ting kommer att utveckla sig.
Växthusproblemet har jag också råkat ut för. Jag trodde jag var snäll som hjälpte mina små självsådda att få en tjuvstart, men de gick under på vårkanten. Temperaturväxlingar som ni säger.
Det om att inte om omskola för tidigt var ett bra råd! Så har jag också dödat mina telningar. Perenner är väl ofta extra långsamma?
Jag säger som glödlampeuppfinnaren Edison. Man kommer inte på hur man drar upp perfekta växter, man kommer på 1000 sätt att ta död på de dyrbara små ...
Kajsa i Arvika
04-09-2009, 10:40
Min variant är att så i vanliga plastkrukor (inte de minsta, tunnaste utan kraftigare, lite större) låta de stå inne ett par dagar så att de får dra åt sej ordentligt med vatten, sedan får de stå ute på en hylla under tak, när det snöar skottar jag över ett lager med snö. I år hade jag ju tillgång till ett kallväxthus så när det stod klart flyttade jag ut alla krukor dit, men då hade det ju redan börjat spira och gro i dem.. jätteviktigt att inte fröerna får torka ut!! Vattna alltid tidigare än man tror är nödvändigt.. mina krukor står på brickor så man kan vattna underifrån.. Att åka bort är inte lovligt!!  Torkdöden kommer snabbt i ett hett växthus Innan jag hade kallväxthuset hade jag en sån där billig variant från ÖB, då drog jag på plasten när det började värma upp ute, innan dess stod krukorna i bara stål "skelettet"
smuleborg
06-09-2009, 21:18
CITAT (Eva 33c @ 02-09-2009, 13:16)  Att så perenner är ingen absolut kunskap, dvs jag gör på ett sätt, andra lyckas bra på andra sätt. Så mina svar ser ut så här: Tack för dina råd Eva. Nu är också mina frågor besvarade  Jag har inte testat "höstsådd", men det är på tiden att jag gör det.
Hej Man har rätt att pröva men man ska ser på dom noga och reagera fel snabb som möjligt. H : Bassam
blomkronan
14-10-2009, 23:00
Här hitta jag en tråd jag hade tänkt starta  BRA massor med svar på mina frågor men En fråga var kvar.... Jag har ju så liten tomt och nu har jag byggt överallt så jag har inte så mycket plats kvar!!! Jag har fått tag på en blomster vagn, en sån som butikerna har. Kan jag så i lådor och ställa på vagnen.... Jag menar kommer det bli FÖR kallt för fröerna då? om lådorna står "fritt" Tänkte lägga fiberduk över och skotta snö över (det lilla jag får  - zon 2) men då får dom ju ingen "isolering" underifrån som det annars är i naturen då fröna gror i marken... eller blir det som i marken... då jag sår i lådorna. "lådorna" är brödbackar jag fick av samma handlare, tänkte lägga markduk i botten så inte jorden faller igenom
blomkronan
15-10-2009, 08:27
Puttar upp tråden... jag vill så gärna ha ett svar, så jag vet.... och kan börja så  på hyllan eller om jag ska fixa plats på marken...
Malin_MeL
15-10-2009, 08:43
Jag tänkte göra som dej Mari, fast jag har en hylla istället för en vagn.
det blir väl som Kajsa i arvika skriver längre upp i tråden, så det hoppas jag ska funka
Eva 33c
15-10-2009, 09:39
Kajsa i Arvika har ju lyckats bra med hylla. Markplacering ger lite jämnare och lägre temperatur, så det kanske är det bästa om man kan välja. Å andra sidan pratar vi fröer som "ska väckas" dvs de har inte grott än och är nog mindre känsliga för att det blir för kallt än om det varit en växt med rotsystem i krukan. En kruka på en hylla värms dock fortare upp än en kruka som står på tjälad mark, om solen lyser på den, och det finns vissa fröer som kan gro "blixtsnabbt" om jorden blir varmbara någon dag, dessa groddar riskerar att frysa bort vid bakslag i vädret. Men det är inte så jättevanligt. Sen beror det nog på var man bor, här i zon 5 kan temperaturerna växla våldsamt under våren. Så ställ din vagn med krukor där den inte nås av de allra första solstrålarna.
blomkronan
15-10-2009, 14:29
CITAT (Eva 33c @ 15-10-2009, 10:39)  Kajsa i Arvika har ju lyckats bra med hylla. Markplacering ger lite jämnare och lägre temperatur, så det kanske är det bästa om man kan välja. Å andra sidan pratar vi fröer som "ska väckas" dvs de har inte grott än och är nog mindre känsliga för att det blir för kallt än om det varit en växt med rotsystem i krukan. En kruka på en hylla värms dock fortare upp än en kruka som står på tjälad mark, om solen lyser på den, och det finns vissa fröer som kan gro "blixtsnabbt" om jorden blir varmbara någon dag, dessa groddar riskerar att frysa bort vid bakslag i vädret. Men det är inte så jättevanligt. Sen beror det nog på var man bor, här i zon 5 kan temperaturerna växla våldsamt under våren. Så ställ din vagn med krukor där den inte nås av de allra första solstrålarna.  Jag var så trött i går kväll då jag läste den här tråden, att jag helt missa vad Kajsa hade skrivit  Hylla på vägg och hylla på vagn  är ju samma sak VA kul då ska här sås.....  men fröerna får nog vänta lite till innan dom kommer i jorden... zon 2 vi har nog lite för varmt om dagarna fortfarande, men nu kan jag ju förbereda allt med att fylla jord i lådorna och bygga "tak" till vagnen  jag har en hörna i norr som blir bra att ställa den på
Irene_L
15-10-2009, 15:33
Så här brukar det se ut hos mig i jan-feb:  Min perennsådd får stå på ett bord på altanen. Sen lägger jag över fiberduk så att det inte ska komma in andra frön ex björkfrön. Det brukar funka jättebra!
Brukar ni bredså eller ett för i varje kruka? OK, vissa växter ska man ju ha flera frön i men hur brukar ni göra?
Funderar på att ta ett tag imorgon och förbereda...
blomkronan
15-10-2009, 19:47
Det beror på hur fröna ser ut... och vad jag sår... och jag har ju lärt mig av mina misstag Jag har lärt mig att sår man för tätt dom fröna som ska omplanteras sen en och en blir det ju inte roligt att få loss rötterna, så i år ska jag ta mig lite mera tid åt att sätta dom mera en och en... Men Lobellian sådde jag för glest! så i år ska jag sätta dom mera i grupp den tillhör iochförsig inte till höstsådden, lobellian sätter jag inomhus i februari, föresten är det någon som har höstsått lobelian ute?. Sen såg jag en smart pryl på nätet, det var en liten "bräda" tror dom kalla den för sålinjal, med hål i på jämna avstånd  Jag tänkte jag skulle göra mig en själv, tunna plankor har jag och en borr. Då kan man lägga den på jorden och "sopa" ner fröna i hålen.... förstår du vad jag menar
Eva 33c
15-10-2009, 20:00
CITAT (Peztis @ 15-10-2009, 19:57)  Brukar ni bredså eller ett för i varje kruka? OK, vissa växter ska man ju ha flera frön i men hur brukar ni göra?
Funderar på att ta ett tag imorgon och förbereda... Perenner sår jag alltid "alla" frön i samma kruka, oftast i storlkesordningen 8cm i fyrkant. Och använder bara såjord. Såjorden gör att även plantor som står ganska tätt lätt lossnar ur jordklumpen vid omskolning. Och rötterna blir långa och välutvecklade. Med sommar blommor gör jag oftast likadant, men med undantag för vissa storfröiga och snabbväxande saker som majs, krasse och luktärter tex. Att så många frön i samma kruka spar mycket plats också.
diva&hero
16-10-2009, 08:39
När kan man höstså? Hur mycket är rätt temperatur ute? Vad är för varmt? Jag har en liten " carport" där jag har bänkar och så. Den står inte i full sol. Kan jag odla där?
blomkronan
03-11-2009, 16:32
CITAT (diva&hero @ 16-10-2009, 08:39)  När kan man höstså? Hur mycket är rätt temperatur ute? Vad är för varmt? Jag har en liten " carport" där jag har bänkar och så. Den står inte i full sol. Kan jag odla där? Jag tror din plats är  på frösåanvisningarna jag har läst som har höstsådd, så säger dom... ställ dom oskyddat!!!!  Höstsådd kan du nog göra närsom... bara dom får en kylig tid på minst 8 veckor.... och det är ju inga problem för oss i skandinavien Så här jag har gjort i dag... jag är sååååååå nöjd. Fick av min snälla "handlare" brödbackar och godislådor  6 st godislådor passa perfekt i en brödlåda... Jag borra håll i godislådorna. I vinter tänkte jag ha dom staplade på varandra, när våren kommer kan jag ställa ut dom på gräsmattan/altanen så dom kan få frihet att växa  JAG ÄR SÅÅÅÅÅ NÖJD [attachment=43983:DSC03267.JPG] [attachment=43984:DSC03268.JPG] Fiffigt va!!
lislena
03-11-2009, 22:05
CITAT (blomkronan @ 03-11-2009, 16:32)  Jag tror din plats är  på frösåanvisningarna jag har läst som har höstsådd, så säger dom... ställ dom oskyddat!!!! Höstsådd kan du nog göra närsom... bara dom får en kylig tid på minst 8 veckor.... och det är ju inga problem för oss i skandinavien Så här jag har gjort i dag... jag är sååååååå nöjd. Fick av min snälla "handlare" brödbackar och godislådor 6 st godislådor passa perfekt i en brödlåda... Jag borra håll i godislådorna. I vinter tänkte jag ha dom staplade på varandra, när våren kommer kan jag ställa ut dom på gräsmattan/altanen så dom kan få frihet att växa  JAG ÄR SÅÅÅÅÅ NÖJD [attachment=43983:DSC03267.JPG] [attachment=43984:DSC03268.JPG] Fiffigt va!!  Vad smart det där ska jag också testa
Chamomille
04-11-2009, 08:05
CITAT (blomkronan @ 03-11-2009, 16:32)  Fiffigt va!!  Det var verkligen fiffigt  Jag har också brödbackar och godislådor
Smarterchild
06-11-2009, 11:42
CITAT (Kajsa i Arvika @ 04-09-2009, 10:40)  Min variant är att så i vanliga plastkrukor (inte de minsta, tunnaste utan kraftigare, lite större) låta de stå inne ett par dagar så att de får dra åt sej ordentligt med vatten, sedan får de stå ute på en hylla under tak, när det snöar skottar jag över ett lager med snö. I år hade jag ju tillgång till ett kallväxthus så när det stod klart flyttade jag ut alla krukor dit, men då hade det ju redan börjat spira och gro i dem.. jätteviktigt att inte fröerna får torka ut!! Vattna alltid tidigare än man tror är nödvändigt.. mina krukor står på brickor så man kan vattna underifrån.. Att åka bort är inte lovligt!!  Torkdöden kommer snabbt i ett hett växthus Innan jag hade kallväxthuset hade jag en sån där billig variant från ÖB, då drog jag på plasten när det började värma upp ute, innan dess stod krukorna i bara stål "skelettet" Drar man på plasten om nätterna eller på dagarna då? Tycker din variant lockar mest eftersom att jag har ett sånt växthus men ingen lust att gräva ner en massa krukor i landet i denna kyla  .. Men blir det inte för stressigt för växterna om man drar på plasten när dagarna blir varmare och nätterna fortfarande är kalla? eller spelar värmen ingen roll om solen inte kommer åt dem? Mvh
Kajsa i Arvika
06-11-2009, 22:19
Min hylla står utan skydd hela vintern, öser upp snö i krukorna efterhand.. När det har börjat spira litegrann i några krukor drar jag över plasten och sedan får den sitta på dygnet runt tills jag flyttar över krukorna till växthuset.. Naturligtvis får man öppna upp överdraget dagtid när det blir varmare ute.. När jag bodde i lägenhet med balkong fick plasten sitta på tills det blev tillräckligt varm dygnstemperatur för att de omskolade bebbarna skulle klara sej oskyddade..
Blomkronan: det där var ju riktigt smart! Får ta och tigga till mig godislådor när jag ser dem fylla på i affären nästa gång! Brödbackar - finns det nuför tiden? Tycker alltid att de är gjorda av wellpapp numer... I alla fall de travar jag brukar se på ICA.
Nu har jag fått ut mina första höstsådder - spännande och roligt! Såfingrarna uppskattar att få komma igång när de är som mest deprimerade  Vissa perenner står det ju att de först ska stå varmt några veckor, sen kallt. Hur gör ni med sådana vid höstsådd?
Mina står kvar inne på arbetsbänken i det antal veckor som rekommenderas.
Jag har två sådder som ska stå varmt i ca 8 veckor…de ställer jag ut i kylan veckan före jul.
/Anki
CITAT (Anki V @ 26-11-2009, 12:34)  Jag har två sådder som ska stå varmt i ca 8 veckor…de ställer jag ut i kylan veckan före jul. /Anki Men åtta veckor i värmen... då hinner det ju gro ordentligt. Blir de inte skadade av att sättas ut i kyla i små krukor sedan? Det är första hösten som jag sår perenner på hösten. Jag hade dem bara två-tredagar inne, sen satte jag ut dem i kylan. Hhmmm, kyla och kyla... det är kring noll, och några plusgrader ute nu, inte riktig kyla alltså.
De sådder som står på arbetsbänken är Castilleja rhexifolia och Cimifuga och enl. min tidigare erfarenhet är det då ingen risk att just de gro ”för tidigt”.
Jag sådde båda i fjol också. Castillejan grodde inte alls och Cimifugan grodde några frön mitt i sommaren som tyvärr gick hädan pga dålig passning.
I år tänkte jag ge dem först en ortdentlig period i värme och sedan lång tid i kyla. /Anki
Vilken bra tråd, och id'en med godislådor är ju perfekt. Har fått köpa plantbackar billigt av ebn kompis. de är ju i samma storlek som brödbackar. Det blir perfekt till alla perennasådderna som jag måste ha ut nu snart. Ska köpa såjord och hoppas på det är ngn affär som har godislådor tomma. Det är mulet i dag så kanske kanske det kommer lite mer snö.
officinalis
30-11-2009, 14:18
Jag skulle vänta med att så perenner. Det har varit så milt och fuktigt nu så risken är att de gror i förtid. Det misstaget har jag redan gjort i år.
Godislådor införskaffade. Nu är det bara jorden som fattas, här är ingen risk att det börjar gro i förtid i alla fall. Men får ställa under tak tills regnet blir till snö. barnen oroar sig lite, tänk om det inte kommer snö till jul ens..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|