Oavsett hur du tar död på din häck åker du dit på att ta bort alla överjordiska delar "för hand". Roundup tar död på växten, men grenarna och rötterna kommer förstås att finnas kvar ändå, även om de naturligtvis på sikt kommer att förmultna. Men så länge vill du nog inte vänta. Jag tror inte det finns någon "karenstid" som måste gå innan man planterar efter en Roundup-runda. Det stor problemet med nyplantering är trots allt de gamla rötterna, det blir svårt att gräva helt enkelt ett tag framåt innan de börjar förmultna. Sen tror jag nog att det ändå är möjligt att täcka även buskar till döds, fast visst har Gossen Ruda rätt att det kan krävas lite rejält täcke. Men efter en "brutal-nedskärning" längs markytan så har man ändå försvagat växten en del, det kostar mer energi för den att sätta nya skott om den inte har några ovanjordiska delar kvar. (Det händer faktiskt att vissa buskar kan dö av för hård beskärning) Svart plast och sen nåt täcke på det, masonitskiva? Takplåt? Det sistnämnda har jag själv använt då vi råkade ha lite sån över. Eller ett tjockt lager blöta tidningar under plasten?
|