Försäkra! Försäkra missarna, det är ett absolut måste. Det kan du göra via nätet, det är enkelt.
Jag kan ta min Rambo som skräckexempel. Redan innan han hade fyllt 1 år hamnade han hos veterinären. Han hade drabbats av colit, tarminflammation, och blev inlagd över Allhelgonahelgen hos veterinären.
Sedan har han drabbats av det några gånger genom åren, han är nu 9 år.
Han blev biten i svansen när han kom i slagsmål. Man kan tro att det inte är så farligt men det kan innebära att man måste amputera svansen om man inte behandlar såret i tid.
Vid ett annat tillfälle upptäckte jag att han sprang ofta på lådan men han kissade knappt något alls. Eftersom en jobbarkompis hankatt hade drabbats av samma sak så visste jag att det var allvarligt. In till vet omgångende. Rambo hade stenar i urinröret och kunde inte kissa ordentligt. Det här kunde ha varit dödligt om vi inte hade kommit i tid. Stenarna spolades ur och han fick medicin och äter nu specialkost.
Katter, framför allt hankatter, kan få det pga att torrfodret innehåller salter som bildar kristaller som fastnar i urinröret. Så det är bäst att ge dem bra foder. Själv har jag gått över till blötmat för att risken för att det ska upprepas minimeras.
Så Rambo har hamnat hos vet ungefär vartannat år. Så försäkra dina katter!
Och läs gärna på om katter och deras sjukdomar. Hos sajten
Katter.nu kan du läsa om katter och även ställa frågor på de olika forum som finns där.
Lycka till med de små!
Pius