Tror de flesta här känner till problemet (att välja). Mycket sillsallad el gott och blandat blir det. Det är trevlig/romantiskt/torpmysigt och så där, men är man stilfullt elegant och estetisk så är det nog så att en sort i en häck/rabatt är snyggast, (i en större skala, typ trädgården som en helhet). Vi rostokar,

(ja, jag i alla fall), är mer som humlor, och flyger från blomma till blomma, buske till buske, (ofta i ett mycket närsynt tillstånd). Då vill man ha omväxling och nya upplevelser hela tiden.
Alltså, vad jag vill säga med allt detta bludder är att du bör ta en funderare på vilken typ du är, och vilken trädgård du vill ha.
Vidare ett praktiskt tips gällande rugosor: se till att gräva ner täta rotbarriärer ca 50cm ner runt rugosahäcken/rabatten. Annars har du problem, i gången och alla rabatter runtomkring eftersom rugosorna sprider sig som en löpeld. Jag har skott som dyker upp 2m ut i gräsmattan..., där gör de dock ingen skada eftersom man konstant kör över dem med klipparen - till skillnad från i gångar och rabatter.
/S