Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintring av olika balkongväxter, Hur övervintrar jag olika typer av balkongväxter i kruka?
          FridaSofa
          Inlägg 05-09-2009, 09:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 25 913

Jag har några olika växter på min balkong som jag funderar på vad jag ska göra med över vintern. Är det någon mening med att spara dem till nästa år, och i så fall, hur ska jag ta hand om dem? Inomhus eller utomhus, mörkt eeller ljust?

Balkongen är halvt inglasad och skyddad från vind, regn och snö, men håller samma temperatur som utomhus.

Dessa växter har jag, alla i kruka:
          Smultronplanta
          Lavendel
          Dofttobak
          Fuchsia
          och så en blomma som jag inte vet vad den heter, kan man kanske testa och se vad den verkar trivas bäst med?

Tack för all hjälp!

/Frida

--------------------
          Mvh / FridaSofIa, med i ;)
          Zon 2

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          DykUnderYtan
          Inlägg 05-09-2009, 13:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

Lavendel försökte jag i flera år få att övervintra då jag hade balkong men lyckades inte, även hos mig problem med för blött eller för torrt.

Annars hade jag stora frigolitlådor som jag ställde ner krukorna i, både för att krukor och växter skulle klara vintern lite bättre. Både runda och fyrkantiga stora rigolitlådor såg jag nyligen att de sålde på bauhaus men man kan också höra med närmsta vrådcentral, eftersom de får vaccin levererat i frigolitlådor, de blir nog bara glada att de slipper ta hand om "skräpet". smile.gif

En IKEA-kasse hade jag till min största kruka, fyllde ut med torra löv runt krukan även lite på alla krukor, funkade alldeles utmärkt.

Lycka till med övervintringen!

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 01:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon