Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jonsered åkgräsklippare?, Modell: LT 2217 A
          linnarsson
          Inlägg 07-07-2009, 13:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 24 657

Hej!

Som rubriken lyder. Vad anser forumets samlade kunskaper om Jonsereds åkgräsklippare. Den har 16,5HK och uppsamlare finns som tillbehör.

Vi har ca 1000kvm trädgård och den är lite ojämn och har lite "tuffare" gräs. Vad tror ni? Är 16,5HK för mycket för oss? Är Jonsereds prylar bra? Ja allt som kan tänkas vara intressant. Eller ska vi leta efter andra märken/alternativ?

Mer info hittar ni här:
          http://www.jonsered.se/node2603.aspx?nid=1...3&pid=87711

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning
          Johan Linnarsson

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Aqualize
          Inlägg 08-09-2009, 00:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 25 967

Är trädgården utformad så det inte finns så mycket hinder eller de inte är placerade "huller om buller" så fungerar traktorvarianten bra (dvs mittmonterat aggregat). Är det hinder som man "hela tiden" måste väja undan är nog en med frontmonterat aggregat mycket smidigare att köra.

En annan nackdel med frontmonterat (som Jonsereds Rider-serie) är ju priset.

På vilken axel driver Ridermaskinerna (förutom på de dyrare 4wd maskinerna såklart)? Är det fram så är det ju inte lämpliga dragare om du har något sådant att göra. T.ex. kör jag in ved med våran Partner traktor. Snökedjor och hemmabyggda lämmar på kärran lastar ~0,8 m^3 ved. Det ger rätt hög belastning på draget.

Tittar man just på jonsereds modellprogram så duger LT 2216 (dvs. modellen under den du länkade till) gott och väl. Den har 6-växlad låda och 15,5 HK istället för steglös med 16,5 på LT 2217 A, men 3400 kr billigare. Våran första åkgräsklippare var en jonsered med 7,5 HK och 4 växlar framåt (två knivar). Det gick det med... 6 växlar (som på nuvarande traktor vi har) är tillräckligt, det finns alltid någon bra att välja och när du väl håller på och klipper är det inte viktigt att sitta och finlira hastigheten med steglös transmission.
          Men jag tycker inte du ska ta någon av deras mindre modeller då de har väldigt smal klippbredd. Når ens klippaggregatet utanför på vänstersidan eller är det hjulen som tar i först om man kör längs med en vägg?

Ska påpeka att jag inte säger att Jonsered är det du ska, jag har inte läst på om alla olika märken och modeller på ett tag men jag rekommenderar en del egenskaper som du bör se över.

Redigerat av Aqualize: 08-09-2009, 00:40

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 10:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon