CITAT (jo_1 @ 07-09-2009, 20:03)

Så här ser de ut. Den "stora" oreganon är uppe till höger. Vad tror ni?
Om jag vill att de ska kunna flyttas nästa år, vad är bäst att göra, ta de små och plantera om dem på annan plats "så länge", eller låta dem vara kvar och flytta dem nästa år?
Om jag flyttar dem nu, funkar det att flytta till en stor låda (40x40x40), eller blir det dumt iom frost osv?
De kan gott stå där de står till i vår. Om det inte är något problem för dig att ha dem där de är nu, så kan du vänta med flytten. Annars är det helt möjligt att flytta dem nu också, men det är inget måste. Ibland är det en fördel för en själv, eftersom våren gärna blir lite hektisk. Om du med "låda" menar något som inte har kontakt med marken så är det ett klart sämre alternativ för övervintring. Om din låda mer är som en upphöjd odlingsbädd så är det OK. Om du bestämmer dig för att flytta dem så gör det så fort som möjligt så de hinner rota sig på sin nya växtplats. Blir det för sent kan du lika gärna vänta till våren. Jag flyttar fortfarande en del växter i september och det brukar funka bra.
Oregano är en tuffing, jag sår den aldrig numera den dyker upp lite här och där i allafall och passar nästan alltid in.