CITAT (MariaS @ 30-08-2009, 21:36)

Om du nu säger att vissa arter mår bättre av värme och andra av kyla, vore det nog väldigt bra om du åtminstone definierade de vanligaste arterna! Man kan inte bara säga A och att det finns B och att B inte tål vad A tål.
skriv du upp dom vanligaste arterna så ska jag ge exakta temperatur angivelser. jag är inte så värst intresserad av att rabbla upp en massa arter ur en bok.
men visst tar några av dom vanligaste
dessa vill ha svalt, på vintern ca +5c +10c (några tål också frost men inte alla)
Passiflora caerulea
Passiflora edulis
Passiflora incarnata
Passiflora x violacea
Passiflora ligularis
Passiflora citrina
Passiflora suberosa
Passiflora sprucei
Passiflora lutea
Passiflora manicata
Passiflora sanguinolenta
dessa vill ha varmt , dessa övervintras i en temp på ca +15c +20c (vissa tål även frost och klarar av att övervintra svalt, men blommar mer och håller sig mer vital i högre vintertemp).
Passiflora coccinea
Passiflora membranacea
Passiflora tulae
Passiflora foetida
Passiflora vitifolia
Passiflora herbertiana
Passiflora coriacea
Röd maracuja
Passiflora racemosa
Passiflora mollissima
Passiflora maliformis
Passiflora subpeltata
Passiflora apetala
Passiflora tarminiana
Passiflora cinnabarina
Passiflora trifasciata
Passiflora sublanceolata
Passiflora boenderi
Passiflora aurantia
Passiflora morifolia
Passiflora alata
Passiflora capsularis
Passiflora antioquiensis
Passiflora quadrangularis
ja maria nu har du en lista, och vad ska du nu med den till? nu har jag både sagt a och o och p och g och f.
CITAT (hippo @ 08-09-2009, 12:47)

Ja, visst är den! Imorse när jag var ute och kollade till den, var knoppen fortfarande inte utslagen, men man såg att det var på gång... En knapp timme senare var den utslagen. Nu blir det helt klart fler passionsblommor i fortsättningen...
vacker ! har en liknande själv. passiflora är mycket vackra växter och många av dom är lättskötta. så det är roligt att samla på dom. och det finns väldigt många olika blad och blom former.