Jag är också medlem i Svenska Kyrkan. Liksom Cacki betalar jag gärna en avgift för det goda arbete de utför, även om jag inte går i kyrkan eller är särskilt "religös".
För den som är intresserad av vad Svenska Kyrkan(SK)
egentligen gör och vad den står för(vilka värderingar och eventuell "diskreminering" de stödjer)lägger jag in en länk
Svenska KyrkanDet finns ju fortfarande rötägg, inom Svenska kyrkan, som i tid och otid framför sina personliga värderingar vad gäller t ex kvinnliga präster, homosexuella och andra religioner. Tyvärr har kyrkan inte lyckats lösa de problemen helt.
CITAT (Kajsa i Arvika @ 09-09-2009, 08:34)

Hur funkar det med begravningar om man går ur svenska kyrkan? och hur resonerar ni som gått ur kyrkan angående det ämnet.. ?
Jag är fortfarande medlem i kyrkan men skulle lika gärna kunna "gå ur", mer betyder det inte praktiskt sett..
Ang begravning kommer här ett utdrag från SK:s hemsida.
"Begravningsavgiften
Alla som är folkbokförda i Sverige betalar en begravningsavgift, oavsett om de är medlemmar i Svenska kyrkan eller ej. Orsaken till det är att Svenska kyrkan har ansvaret för begravningsverksamhen med undantag för Stockholms stad och Tranås kommun. Ansvaret innebär att Svenska kyrkan ska ordna så att alla människor som avlider i Sverige får tillgång till begravningsplats oavsett om de är medlemmar i Svenska kyrkan eller ej. Svenska kyrkan tillhandahåller därför även lämpliga lokaler och begravningsplatser för människor av annan religionstillhörighet.
Hur bestäms avgiftens storlek?
Begravningsavgiftens storlek för medlemmar fastställs av respektive församlings kyrkofullmäktige. För icke medlemmar föreslår respektive församlings kyrkofullmäktige en avgiftssats som därefter fastställs av den statliga myndigheten Kammarkollegiet. Begravningsavgiften varierar ofta med antalet personer som bor i församlingen samt hur högt avgiftsunderlag (den sammanlagda inkomsten för församlingens medlemmar) som ligger till grund för avgiften. Stor inverkan har också antalet begravningsplatser eftersom detta påverkar kostnaderna för anläggningar, maskiner och personal.
Vad används begravningsavgiften till?
En vanlig missuppfattning är att avgiften skulle vara direkt kopplad till en enskild persons begravning. Avgifterna ska istället täcka de samlade kostnaderna för begravningsverksamheten, t ex att det finns begravningsplatser, att de sköts och att det finns lokaler för begravningsceremonier."Mer om vad kyrkoavgiften går till finns att läsa här
Kyrkoavgiften