I början av mitt trädgårdsliv så grävde jag ut en stor rabatt, ganska djupt och fyllde med ny matjord och jag kunde inte begripa varför inget ville växa där. Jag grävde upp den igen och forslade bort all jord och fyllde nytt, trodde det var något fel på jorden
Den jorden jag grävde upp hade bara på en säsong blivit till nästan bara sand, alla mullämnen var förbrukade. Det var så torrt så det dammade och hela rabatten var fullständigt genomborrad med små, små sugrötter samt stora trädrötter som letat sig dit. Det tog ett tag innan jag förstod problemet....ca 10 m därifrån stod en sälg.
Samma effekt får man nästan under alla träd, förr eller senare så letar sig trädrötterna dit, det hjälper inte så värst mycket att vattna eftersom man i första hand vattnar trädet. Det är inte bara fukten som försvinner utan även all näring.
Jag har vårlökar under ett äppelträd och de klarar sig siså där men jag fick ta bort en marktäckare för den klarade sig inte speciellt bra och när jag rev upp växterna var jorden exakt såsom i min perennrabatt.
Lite olika kan det vara på träd men man får nog välja noga vilka växter man planterar under träd.
Och ja, plymspirean vill ha fukt.
|