CITAT (hanken @ 09-09-2009, 19:38)

Hej! jag och min fru har precis köpt ett nytt hus. Jag kan inget om plantering och trädgård och trädgården är inte planerad alls.
där vi ska ha gräs är det en packad lerjord med en del små sten iblandat. Min fundering är om jag bara kan slänga på några cm matjord och sen så gräs i det eller måste jag göra nåt annat? (småstenen i är rester/slagg från ett gammalt stålbruk)
Sen är det samma visa där vi ska plantera tuja häck och även samma där vi ska plantera rodedendron, har ni nåt tips om det oxå är jag tacksam

?
Tack på förhand
Ja du det är inte ett lätt svar men ju bättre för arbete desto bättre reultat. Gräset kräver väl inte så mycket men ett par cm låter tunnt. Jag hade fräst upp jorden ordentilg om jag var du. Till tujerna hade jag grävt upp riktigt så att deras rötter kan sprida sig. De går förvisso inte så djumpt men ändå. Min granne satte för tio år sedan tujor i packad lerjord. De är inte så kraftiga som andras med samma förhållande och det blir svårt att ränsa ogräs.
Roddarna skall stå i ren ogöslad torv minst 200 liter/ planta annars är det utkastade pengar. jag har själv anlagt en hel Rodde rabatt det gäller att ge dem rikligt med torv. De får inte gödlas med blåkorn o dylikt för de tål inte kalk. Inte ens i närheten. jag gödslar själv med brunnen stallgödsel.
Jag är inget provs men detta är min synvinkel. Har haft trädgård i 8 år o är mkt intresserad av detta.