CITAT (Farbror Blå @ 10-09-2009, 00:43)

Jag är troende, därför ser jag det som naturligt att tillhöra en kyrka, även om jag inte giillar allt den gör.
Ni som inte trot på GUd, gå ur kyrkan NU!
Jag är också trött på att diskrimineras för mina åsikter.
Nej, jag anser inte kyrkan ska viga HBTQ:RSCETXMSÖ- personer, eftersom det inte finns stöd för något sådant i kyrkans rättesnöre, Bibeln.
DISKRIMINERAR??
Inte det minsta! Jag har absolut ingenting emot att man inför borgerlig vigsel med samma rättigheter, eller det finns ju redan.
Jag har en annan fråga om det hela, inför kyrkovalet:
Om nu staten och kyrkan har gått skilda vägar och kyrkan, Gud eller TRO överhuvudtaget inte får vara en del av det svenska samhället, styrelsesättet och politiken...
VARFÖR tror staten att den ska vara del av ett kristet samfund?
Kyrkan baserar sig på bibeln och församlingen. Där har politiken ingen makt och skall så inte ha.
Någon pratade om diskriminering?
Ut med politikerna i kyrkan ! Här har vi diskrimineringen !
Finns dom månne i Sveriges synagogor, moskéer eller frikyrkorna? Styr dom kanske humaisterna?
Icke sa Nicke..
Ibland har du en väldigt auktoritär syn på saker och ting Farbror Blå! Jag kan iofs hålla med dig om en sak, tror man inte så kan man lika gärna lämna kyrkan. Jag gjorde det och jag hade nog tyckt att det skulle kännas som hyckleri att stanna i kyrkan. Men samtidigt så verkar Svenska kyrkan vilja ha det så? Svenska kyrkan verkar sträva efter att vara en bred folkkyrka där vem som helst nästa ska kunna vara med oavsett hur och på vad man tror. Men det måste väl ändå vara ett personligt ställningstagande i slutändan vad folk väljer att göra.
Att kyrkan diskriminerar sina egna medlemmar vet jag inte. Det finns många även inom kyrkan som är för samkönade äktenskap, kvinnliga präster etc.
Sen lägger sig inte staten sig i kyrkovalet, det är politiska partier som gör det. I princip så kan väl kyrkan organisera sina beslutande församlingar hur man vill, man kan ha ett allmänt möte på kyrkbacken där alla församlingsmedlemmar för vara med och besluta. Det är väl traditionen från statskyrkan som hänger kvar att ha nationellt val till kyrkan.