CITAT (Aqvakul @ 11-09-2009, 15:59)

Precis. Det krävs också någon slags "officiant". Vilka kan komma ifråga? dDt ska helst vara någon som har en relation till den avlidne, men om man stått för nära så kan det bli övermäktigt jobbigt. Det är inte så lätt att vara kreativ när sorgen slår till.
Hur många har en personlig relation till sin präst, om man inte bor i en liten by?
Kommunen tillhandahar begravningsförrättare för borgeliga begravningar.
Vi hade en från grannkommunen då vi ville ha en tvåspråkig till min brors alldeles okristna begravning.
Begravningsförrättaren kom till oss några dagar innan och frågade om min bror och utifrån vad vi berättade satte han ihop ett jättebra program tillsammans med oss. Begravningen hölls i kapellet för att vi ville ha den där, i den församlingen hade vi fått ha den även i kyrkan om vi velat. Men det kändes inte helt ok att spela Slayer mfl "okristna" band istället för traditionell begravningsmusik i en kyrka. Detta var den bästa begravningen jag någonsin varit på, men jag önskar att jag sluppit den.
Har även varit på en liten begravning där vi i princip bara la en liten blomma på kistan innan den sänktes i jorden, inget före och inget efter, helt enligt den avlidnes önskemål. Enda utomstående som var med var kyrkogårdsarbetarna som hjälpte till att skänka ner kistan.
Redigerat av Anma: 11-09-2009, 15:39