Ja, skåningar är ena riktiga pessimister. Det killen inte verkar veta är att velling kommun redan har haft två stora väderkvarnspalmer på friland i flera år. De klarar sig utmärkt. Mina palmer skyddar jag så det är inga problem. Skulle jag inte skydda dem skulle de små nog dö om det inte kom någon snö och den stora skulle kanske dö efter några vintrar, men nu skyddar jag dem, så det är inga problem med härdigheten här uppe

Du kan hälsa honom att jag även har hybridkorkek,camellia,fikon,gunnera,hibiscus,banan, bambu,afrikas blå lilja(som alldeles snart börjar blomma), japanskt blodgräs,kaktus,citrus,rosmarin,aprikos,yucca m.m, och snart även eucalyptus,silkesträd,citrus,ännu mer härdigare fikon(örnsköldsvik fikon), bulgariska polarpalmer,magnolia grandifolia, mer bambu,agave m.m.
Hälsa honom att det växer palmer m.m på platser med kallare vintrar än vad vi har, eller vad sägs om -28 minus för en trachycarpus bulgaria. (dock inte lika härdiga här)
Hälsa honom att tvärs över sunder i botaniska have står flera stora trachycarpuspalmer varav den största just nu blomar. De har även banan på friland. Allt är möjligt för de som vet

Det gäller att vara optimist och hängiven, då går allt